Roaming
kosten wereldbundel binnen Europa
Geen telefoongebruik, toch kosten
Tijdens de voorbereidingen voor mijn motorreis 2025 heb ik natuurlijk ook gekeken naar het gebied waarbinnen ik mijn telefoon/ databundel van Vodafone-Ziggo kon gebruiken. Hieruit bleek dat er twee landen waren die buiten mijn standaard bundel vielen: namelijk Bosnië-Herzegovina en Montenegro.
In die landen zou mijn smartphone automatisch 'roamen' naar locale zendmasten waardoor mijn wereldbundel geactiveerd zou worden. Dat is een standaard dienst van Vodafone. Maak je gebruik van je telefoon of dataverbinding, dan worden de kosten van de wereldbundel in rekening gebracht.
Om onvoorziene kosten te vermijden tijdens mijn verblijf in die landen, had ik de mobile data uitgeschakeld, zodat mijn smartphone geen contact zou opbouwen met een 4/5G zendmast. Hierdoor zouden er alleen kosten kunnen ontstaan als ik zelf zou bellen of een telefoongesprek zou aannemen (in sommige situaties).
Tijdens mijn verblijf in die twee landen heb ik dan ook geen telefoongesprekken gevoerd, aangenomen en heeft mijn smartphone geen dataverkeer uitgevoerd. Er zijn hierdoor dan ook geen kosten ontstaan.
Toen wij later weer in Kroatië waren, heb ik de mobile data weer ingeschakeld en heb ik ook weer gebruik gemaakt van mijn smartphone (gesprekken gevoerd).
Contact Vodafone (provider)
Toen ik later de factuur van mijn provider ontving, zag ik dat er toch kosten voor de wereldbundel in rekening waren gebracht. Er was één dag gebruik gemaakt van de wereldbundel en volgens de summiere gegevens was dat in Bosnië-Herzegovina gebeurd. Er werd een tijdstip bij vermeld, maar geen specificatie van de reden of het gebruik. Op basis van de aangeleverde informatie zag ik aan de trackgegevens dat de wereldbundel in werking was getreden toen ik in Kroatië op een weg nabij de grens met Bosnië-Herzegovina reed.
Kennelijk was de dekking van het mobile (data) netwerk van Kroatië aldaar slecht en had mijn smartphone automatisch contact opgebouwd met een zendmast in Bosnië-Herzegovina. Er was geen gesprek gevoerd, maar de mobile data hebben conact gezocht met het netwerkwerk in Bosnië-Herzegovina en dat was voldoende om de wereldbundel te activeren. Achteraf bleek dat er dataverkeer was geweest (volgens BIH) en hiervoor hebben zij €4,77 in rekening gebracht! Het dataverkeer kan enkel hebben bestaan uit apps die op de achtergrond hebben gedraaid.
Omdat ik niet gecharmeerd was van deze exra kosten, heb ik eerst telefonisch en later ook via de chat contact opgenomen met de provider. Tijdens het telefoongesprek kon de vriendelijke servicemedewerker mij geen enkele informatie aanreiken en verzocht hij mij om de factuur af te wachten.
Nadien heb ik via de chat contact opgenomen en was dat geen prettige ervaring. Nu is informatie uitwisselen via een chat altijd moeizaam en is warme communicatie (gewoon een gesprek voeren) altijd veel beter en efficiënter. Maar ja, alles moet tegenwoordig via de chat....
Eerst kreeg ik wat algemene antwoorden maar toen mijn vragen en opmerkingen meer diepgang kregen (technisch werden) werden de antwoorden vager.
Op enig moment is er kennelijk van medewerker gewisseld en zag ik aan de schrijfstijl dat ik met een andere persoon te maken had. Deze maakte het echter al te bont door te schrijven dat ik verbinding had gemaakt met een maritiem netwerk waardoor de kosten zo hoog waren. Ik moest Vodafone dankbaar zijn dat zij de kosten nog zo laag hadden gehouden door de wereldbundel in te schakelen....
Toen ik de vraag stelde hoe het mogelijk was dat ik contact had gelegd met een maritiem (satellietverbinding voor de zeevaart) netwerk, kreeg ik geen antwoord. Men stelde de vraag waar ik was geweest.
Dus heb ik via de trackgegevens mooi de coördinaten van de locatie doorgegeven en hierbij de dichtsbijzijnde plaatsen benoemd.
En toen werd het stil aan de overkant.
Later werd ik op m'n smartphone gebeld en kreeg ik een vriendelijke medewerkster van Vodafone aan de lijn. Zij had inzage in het gesprek gekregen en had de professionele inschatting gemaakt dat een gesprek beter zou zijn. Nou, dat was een juiste inschatting en een goed gesprek volgde.
Na uitwisseling van feiten, gedachten en informatie besloot zij om de kosten die in rekening waren gebracht te crediteren omdat deze door technische instellingen waren ontstaan, waaraan ik niets kon doen. En dat is de enige juiste conclusie!
Dit gesprek heb ik dan ook met dank en een dik compliment naar deze servicemedewerkster afgesloten.
Aandacht bij de grens
Mochten jullie in de toekomst in een soortgelijke situatie komen, dat wil zeggen rijden langs de grens met een netwerk buiten de standaard belbundel van je smartphone, controleer dan het netwerk.
Schakel je mobile data dan even uit en als je wilt bellen of gebeld wilt worden, stel dan het netwerk handmatig in (op het goede netwerk in je bundel).
Onthoud dat 'Roaming' betrekking heeft op je normale telefoonverkeer én ook op je mobile data. Het telefoonverkeer is duidelijk; je belt niet en je voorkomt dat je gebeld wordt (gesprek aannemen). Maar mobil dataverkeer moet je écht uitschakelen om te voorkomen dat je smartphone automatisch contact opbouwd met een netwerk. Want alleen het opbouwen van het contact, wordt al in rekening gebracht.
Reacties
Een reactie posten