Motorreis 2025
Dag 11
Route 11 : Plitvicka naar Slovenj Gradec (SV)
Donderdag 3 juli 2025
Op alweer de elfde dag van deze motorreis laten we het prachtige natuurpark van Plitvicka achter ons en rijden we naar het plaatsje Slovenj Grades in Slovenië. Deze 'stevige' route van zo'n 318 km zal minimaal 6 uurtjes aan rijtijd vergen, vermoedelijk toch langer.
Tijdens het uitwerken van deze reis kwam ik voor de uitdaging te staan om een slaapplaats te vinden die ons van Kroatië in de richting van Oostenrijk zou voeren. Daarbij wilde ik zoveel mogelijk van Slovenië zien en hierdoor ben ik op Slovenj Gradec uitgekomen.
Vanuit het hotel rijden we over de D1 meteen in noordelijke richting en steken we bij Slunj, over de Koranski Mostbrug de Korana rivier over. Op die plaats lijkt het net een rivierdelta door de vele eilandjes in deze rivier.
We blijven de D1 in noordelijke richting volgen en doorkruisen bergachtig/ heuvelachtig terrein met weinig bebouwing.
Iets onder Grabovac Krnjacki buigen we af in westelijke richting en volgen dan de 3189 in noordelijke richting waarbij we ook de Korana rivier weer oversteken.
Via een verbindingsweg rijden we dan naar Belavici waar we de Belavici rivier oversteken.
Hierna volgen we de 3179 en net voor we de Dobra rivier bereiken kunnen we het historische kasteel Starigrad Novigrad bezichtingen.
Vervolgens steken we de snelweg A1 over in westelijke richting en rijden dan over de D6 in noordelijke richting tot we de grens met Slovenië bereiken.
De grens Kroatië - Slovenië is een natuurlijk grens door de Kolpa/ Kupa rivier. Dan rijden we door Metlika, de eerste grote stad.
Over de prachtige, bochtige 105 rijden we vervolgens weer verder in noordelijke richting. Maar ter hoogte van Koroska Vas verlaten we de 105 en rijden we via kleinere wegen in noordelijke richting naar de historische stad Novo Mesto en steken we daar de rivier Krka over. We volgen dan de loop van de Krka rivier in oostelijke richting en brengen een bezoekje aan het prachtige kasteel Grad Otocec dat op een eilandje in het midden van de rivier staat.
Hierna volgen we nog kort de loop van de Krka en buigen rijden daarna de 667 op die ons weer in noordelijke richting voert. Dan volgen we bochtige doorgaande wegen door schitterende natuurgebieden tot we Dolenji Dostanj bereiken.
Dat ligt aan de Sava rivier en we volgen de loop van deze mooie rivier tot Radece waar we de rivier vervolgens oversteken. Hierna volgen we over de 108 de loop van de rivier maar dan aan de noordelijke oerver.
Bij Hrastnik volgen we de 221 in noordelijke richting en kunnen we genieten van de eerste mooie (snelle) bochtencombinaties.
Bij de splitsing met de 427 volgen we deze super mooie weg met de vele, vele prachtige bochtencombinaties in noordelijke richting!
Vanaf Prebold volgt een deel met meer stedelijke gebieden en bereiken we het Druzmirsko Jezero meer bij Sustanje. We passeren dit meer via de zuid-westelijke route en later passeren we ook het Letalisce Sastanje vliegveld.
Dan volgen we de prachtige 425 met de vele, vele bochtencombinaties die ons ook weer in hoger gelegen (bergachtig) terrein voert. Bij Crna na Koroskem volgen we de 425 verder in noordelijke richting tot Poljana. Daar volgen we dan de 112 die de loop van de Meza rivier in oostelijke richting volgt.
Hierna is het niet veel verder tot we zuidelijk rijden om vervolgens bij het hotel in Slovenj Gradec te arriveren.
De rit
Wat een rit....om niet te vergeten denk ik dan.
Het was lekker fris, zo'n 22 graden toen we bij het mooie hotel annex appartementencomplex vertrokken.
Over prachtige wegen zijn we vervolgens in noordelijke richting gereden. Het was echt genieten door de goede wegen en de prachtige natuur.
Na enige tijd hebben we de hoofdwegen verlaten en zijn we over kleinere land en boswegen gaan rijden. Hierdoor hebben we veel van die kleine dorpjes met die karakteristieke huisjes kunnen bewonderen. Dan is het motorrijden en puur genieten van al dat nieuw ontdekte moois!
Na de lunch zijn we verder gereden over twee bergwegen.
De temperatuur was in middels alweer naar de 36 - 37 graden Celsius gestegen.
De eerste bergweg was technisch best lastig en had een deel van zo'n 11 km lang met alleen maar krap en technisch bochten spel.
Hierna volgde een andere bergweg die het ons erg lastig maakte door het super gladde asfalt. Op sommige plaatsen leek het wel ijs, totaal geen grip.
Regelmatig hadden we zo onze momentjes.
Zo brak bij mij het achterwiel uit (waggelkontje) bij het aanremmen voor een bocht en moest ik de motor rechtuit laten lopen om snelheid te minderen zonder onderuit te gaan. Gelukkig was er voldoende ruimte. Maar het was een serieuze waarschuwing.
Slechts enkele minuten later wilde Rene een (te) krap bochtje maken op een slecht en beschadigd stukje asfalt waardoor zijn zware Honda in full-lock stil viel. Rene viel om en tuimelde van zijn motor. Gelukkig viel de motor mooi op de valveiligheid en was er verder geen schade. Na de motor met vereende krachten overeind gezet te hebben vervolgden wij onze weg.
Maar het bleef lastig en tricky....
Zo hebben wij ook vandaag weer ons hotel in Slovenië bereikt. Morgen gaat het alweer via Oostenrijk naar Duitsland.
Het was lekker fris, zo'n 22 graden toen we bij het mooie hotel annex appartementencomplex vertrokken.
Over prachtige wegen zijn we vervolgens in noordelijke richting gereden. Het was echt genieten door de goede wegen en de prachtige natuur.
Na enige tijd hebben we de hoofdwegen verlaten en zijn we over kleinere land en boswegen gaan rijden. Hierdoor hebben we veel van die kleine dorpjes met die karakteristieke huisjes kunnen bewonderen. Dan is het motorrijden en puur genieten van al dat nieuw ontdekte moois!
Na de lunch zijn we verder gereden over twee bergwegen.
De temperatuur was in middels alweer naar de 36 - 37 graden Celsius gestegen.
De eerste bergweg was technisch best lastig en had een deel van zo'n 11 km lang met alleen maar krap en technisch bochten spel.
Hierna volgde een andere bergweg die het ons erg lastig maakte door het super gladde asfalt. Op sommige plaatsen leek het wel ijs, totaal geen grip.
Regelmatig hadden we zo onze momentjes.
Zo brak bij mij het achterwiel uit (waggelkontje) bij het aanremmen voor een bocht en moest ik de motor rechtuit laten lopen om snelheid te minderen zonder onderuit te gaan. Gelukkig was er voldoende ruimte. Maar het was een serieuze waarschuwing.
Slechts enkele minuten later wilde Rene een (te) krap bochtje maken op een slecht en beschadigd stukje asfalt waardoor zijn zware Honda in full-lock stil viel. Rene viel om en tuimelde van zijn motor. Gelukkig viel de motor mooi op de valveiligheid en was er verder geen schade. Na de motor met vereende krachten overeind gezet te hebben vervolgden wij onze weg.
Maar het bleef lastig en tricky....
Zo hebben wij ook vandaag weer ons hotel in Slovenië bereikt. Morgen gaat het alweer via Oostenrijk naar Duitsland.
Reacties
Een reactie posten