Garmin Zumo XT2 | Veel problemen, ergernis en slechts één oplossing #Garmin Zumo XT2

 Garmin Zumo XT2 

Problemen en frustratie




Hardware of Software....


Zoals jullie wellicht al gelezen hebben, heb ik tijdens mijn motorreis serieuze problemen met mijn Garmin Zumo XT2 gehad. Vanaf dag 1 ben ik tijdens het rijden constant bezig gewees met het gangbaar houden van dit toestel.

Aanvankelijk leken het kleine en oplosbare probleempjes die zich manifesteerden. Hierbij kun je denken aan moeizame en trage synchronisatie, trage kaartopbouw en het wegvallen van route aanwijzingen. Maar gaandeweg de reis werden de problemen alleen maar groter en werd het werken met dit toestel één grote nachtmerrie.

Kijk maar eens naar de lijst met storingen die ik tijdens de reis genoteerd heb.

  • de route start niet op het beginpunt maar blijft gewoon 'hangen' 
  • de route (van het spoor gemaakt) wordt willekeurig gewijzigd
  • de routelijst openen duurt erg lang en start telkens op
  • de lijst met tracks openen duurt erg lang en start telkens op
  • de gesproken aanwijzingen vallen uit
  • de kaartopbouw is erg traag of valt gewoon weg
  • het scherm bevriest en er werkt niets meer
  • de positiepijl blijft hangen of draait als een tolletje
  • ongevraagd tekstvelden/ functievelden in beeld
  • tekst/ functievelden blijven gedeeltelijk zichtbaar in het scherm na wegklikken
  • het toestel start ongevraagd met herstarten
  • het toestel gaat op zwart
  • sporen/ tracks vallen weg tijdens het gebruik
  • de stuurbediening valt geheel of gedeeltelijk uit
  • het toestel wordt erg warm (heet) terwijl de motorsteun een normale bedrijfstemperatuur heeft
  • regelmatig melding dat de telefoonkoppeling verbroken is
  • regelmatig melding dat de verbinding met het headset verbroken is
  • verkeerde tijdaanduiding

Ik hoef niet te verduidelijken dat een dergelijk toestel enorme frustraties tijdens zo'n lange motorreis oproept. Ik heb mij dan ook menig keer moeten vermannen om het toestel niet in een ravijn te gooien. 

Waypoint lost het op

Wat tijdens de reis niet lukte, is vanochtend wel gelukt. Ik heb het slecht werkende toestel bij Waypoint in Vessem #gps.nl kunnen ruilen en een gloednieuw exemplaar gekregen. Dat is de service die je krijgt als je wellicht iets meer betaalt, maar die uiteindelijk een tevreden (klant) gevoel geeft.

Inmiddels ben ik al druk bezig met het finetunen van m'n nieuwe Garmin Zumo XT2 en hoop ik die 'ellende' met het andere toestel snel te kunnen vergeten.

 

 






Reacties