Motorreis 2025
Kroatië en Montenegro
Reisdoel
Het is alweer wat langer geleden dat ik in een bericht heb geschreven over de motorreis van 2025 #Motorreis 2025 - Kroatië en Montenegro.
Inmiddels heb ik alle dagroutes uitgewerkt, zijn de hotels besproken en ben ik bezig met de laatste voorbereidingen.
Even een momentje om jullie te informeren.
Even een momentje om jullie te informeren.
Dagroutes
De hele motorreis heb ik, in tegenstelling tot voorgaande jaren, volledig in de Routeplanner van MyRoute-app gemaakt. Als je eenmaal gewend raakt aan de vele handige functionaliteiten dan heb je geen behoefte meer aan iets anders.
Vooral het snel kunnen wisselen naar andere kaarten, het inzoomen op straatniveau met beeldmateriaal en het eenvoudig &snel te kunnen wijzigen van routes zijn helemaal top!
Toch blijf ik Garmin BaseCamp gebruiken om de routes die ik gemaakt heb te controleren. Het kaartmateriaal van de MyRoute-app verschilt regelmatig toch met het kaartmateriaal van Garmin City Navigator NTU.
Vooral het snel kunnen wisselen naar andere kaarten, het inzoomen op straatniveau met beeldmateriaal en het eenvoudig &snel te kunnen wijzigen van routes zijn helemaal top!
Toch blijf ik Garmin BaseCamp gebruiken om de routes die ik gemaakt heb te controleren. Het kaartmateriaal van de MyRoute-app verschilt regelmatig toch met het kaartmateriaal van Garmin City Navigator NTU.
Ik heb voor elke dag een nieuwe dagroute samengesteld, van hotel naar hotel en gemiddeld rijden we dagelijks zo'n 6 uurtjes. Dat is in ieder geval de planning....
In totaal zullen we tijdens deze motorreis zo'n 5000 km afleggen.
In het kort ziet de reis er als volgt uit:
dag 1
Vanuit Susteren rijden we via België, Luxemburg, Strassbourg naar Zuid-Duitsland. Veel snelwegen om afstand te kunnen overbruggen, waardoor we meer tijd hebben en de Dolomieten kunnen bezoeken. In Uberlingen hebben we de eerste hotelovernachting.
Totale route is 636 km.
dag 2
Vanuit Uberlingen gaat het via Oostenrijk richting de Dolomieten in Italië. Natuurlijk pakken we ook een paar bekende passen in Italië om alvast wat te wennen. In het kleine plaatsje Compitella di Fassa hebben we dan de tweede hotelovernachting.
Totale route is 414 km.
Totale route is 414 km.
dag 3
Vanuit Compitella di Fassa rijden we dan door de prachtige Dolomieten naar Sovenië. Daar hebben we ook nog wat mooie stuurweggetjes en natuurgebieden tot we Ljubljana bereiken. Daar zullen we 's-avonds van het mooie stadscentrum genieten en hebben we weer een hotelovernachting.
Totale route is 350 km.
dag 4
Vanuit Ljubljana rijden we in zuidelijke richting en passeren we de grens met Italië. Na een tijdje steken we weer de grens met Slovenië over en rijden we verder in zuidelijke richting. Dan passeren we de grens met Kroatië en maken we een rondrit door Istrië tot we ons doel bereiken in Pula. In die mooie stad hebben we weer een hotelovernachting.
Totale route is 285 km.
dag 5
Vanuit het mooie Pula gaat de route eerst zuidwaarts om vervolgens later via de ooskust weer in noordelijke richting te rijden. Hierna rijden we eerst nog een stukje landinwaarts om wat bergwegen mee te pakken. Dan zakken we langs de prachtige en bekende kustweg (Adriatische zee) verder af in zuidelijke richting tot we Zadar bereiken. In Zadar zullen we ook weer de avond in het centrum rondslenteren en daarna in het hotel overnachten.
Totale route is 360 km.
dag 6
Vanuit Zadar rijden we eerst weer landinwaarts om weer van die mooie natuur en bergwegen te kunnen genieten. Hierna zakken we weer af naar de kust en vermijden we de grens met Bosnië - Herzegovina. Langs de prachige Adriatische zee rijden we dan door naar het bekende plaatsje Plat. Daar hebben we weer een hotelovernachting.
Totale route is 400 km.
dag 7
Vanuit Plat vertrekken we in zuidelijke richting en volgen we deels de kustweg die ons naar de grens met Montenegro voert. Na het passeren van de grens rijden we over de mooie bergwegen en kustwegen langs de Baai van Kotor. Dan kunnen we alvast aan al die luxe wennen. Hierna rijden we de bergen in en zullen we zeker van al die haarspeldbochten kunnen genieten. Na al die mooie bergwegen overnachten we in een hotel in het plaatsje Budva aan de kust.
Totale route is 208 km.
dag 8
Vanuit Budva rijden we eerst een stukje langs de kust in zuidelijke richting tot we de grens bereiken. Daar rijden we dan noordwaarts en doorkruisen we het prachtige natuurgebied aan het meer van Jezero. Hierna volgt een langere doorsteek door het middendeel van Montenegro. Dat zijn kleinere wegen, weinig bebouwing en veel uitgestrekte/ bergachtige gebieden. We rijden dan langs het meer Slansko Jezero in oostelijke richting tot we het plaatsje Niksic bereiken. Daar hebben we een hotelovernachting.
Totale route is 230 km.
dag 9
Dit wordt een bijzondere dag want vanuit Niksic rijden we in westelijke richting door Montenegro naar de grens met Bosnië - Herzegovina. Na het passeren van de grens rijden we dan naar het bekende plaatsje Mostar en bezoeken daar de bekende brug. Hierna rijden we weer verder in westelijke richting en passeren we weer de grens met Kroatië. We rijden dan door prachtige natuurgebieden/ bergachtige omgeving naar het kleine plaatsje Sinj, waar we weer in een hotel overnachten.
Totele route is 300 km.
dag 10
Ook vandaag is een bijzondere dag want we rijden maar een relatief korte route. Vanuit Sinj rijden we langs de grens met Bosnië - Herzegovina in noordelijke richting naar het plaatsje Plitvicka. Dat ligt in een heel bekend natuurreservaat met de bekende watervallen. Omdat de route relatief kort duurt hebben we genoeg tijd om (op ons gemakkie) die mooie watervallen te bezoeken/ bezichtigen. Ook daar overnachten we in een hotel.
Totale route is 237 km.
dag 11
Inmiddels zijn we alweer op de terugweg en vanuit Plitvicka rijden we in noordelijke richting naar de grens met Slovenië. Gelukkig kunnen we nog ruim van de prachtige en bochtige wegen in Slovenië genieten voordat we Slovenj Gradec in het noordelijke deel van Slovenië bereiken. Daar overnachten we in een hotel.
Totale route is 318 km.
dag 12
Vanuit Slovenj Grades rijden we in westelijke richting en passeren we de grens met Oostenrijk. Over de mooie bergwegen rijden we vervolgens naar een bergpas die we natuurlijk niet willen missen: de GrossGlockner! Na deze prachtige bergpas gaat het in noordelijke richting naar de grens met Duitsland. Net over de grens hebben we dan een hotelovernachting in het plaatsje Bischofswiesen.
Totale route is 368 km.
dag 13
Vanuit Bischofswiesen rijden we over doorgaande wegen in noord-westelijke richting. Hierbij doorkruisen we regelmatig leuke kleinere plaatsjes met historische bouwwerken of bezienswaardigheden. Ook kunnen we alvast wat afbouwen en wennen aan het naderende einde van deze reis. In het kleine historische plaatsje Rothenburg ob der Tauber hebben we dan onze laatste hotelovernachting.
Totale route is 400 km.
dag 14
Op de laatste dag van deze motorreis rijden we vanuit Rothenburg ob der Tauber in noordelijke richting naar Keulen (D). Daar hebben we onze laatste gezamenlijke lunch. Hierna scheiden onze wegen en zal ik weer huiswaarts richting Susteren rijden.
Totale route is 550 km.
Uitwerking van de routes
Zoals jullie kunnen zien heb ik best veel tijd besteed aan het uitwerken van deze routes. Ik ben gestart met een concept van de reis samen te stellen vanuit een bestaande reis. Maar die voldeed op geen enkele wijze aan mijn verwachtingen en vervolgens ben ik zelf aan de slag gegaan met het uitwerken van een heel nieuwe reis. Dit heeft tot de eerste versie van alle routes geleid.
Toen de eerste versie klaar was, ben ik op zoek gegaan naar beschikbare hotels voor de overnachtingen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van booking.com.
Helaas waren op sommige routeplaatsen geen of niet de geschikte hotels beschikbaar en moest ik die routes aanpassen. En in sommige situaties had dat best ingrijpende gevolgen en moest ik ook andere routes wijzigen om de boel weer sluitend te krijgen. Dit heeft uiteindelijk tot de twee versie van alle routes geleid.
Helaas waren op sommige routeplaatsen geen of niet de geschikte hotels beschikbaar en moest ik die routes aanpassen. En in sommige situaties had dat best ingrijpende gevolgen en moest ik ook andere routes wijzigen om de boel weer sluitend te krijgen. Dit heeft uiteindelijk tot de twee versie van alle routes geleid.
Toen ik de tweede versie klaar had en alle hotels geboekt waren, ben ik de routes verder gaan verfijnen. Hierbij heb ik verschillende informatiebronnen (ook ChatGPT en CoPilot) gebruikt. Dit heeft soms tot kleine aanpassingen per route geleid. Hierna heb ik alle routes netjes uitgewerkt en is de derde / definitieve versie ontstaan.
Nu is het aftellen tot de start van de reis 😎
Reacties
Een reactie posten