Nieuwe bandjes voor de grote reis
Pirelli Scorpiontrail II
Bij de aflevering van m'n Ducati Multistrada V4S GT was deze voorzien van de OEM Pirelli Scorpiontrail II banden. Dat is een 90-10 band, dus 90% road en 10% licht offroad georiënteerd.
Het was voor mij de eerste kennismaking met deze banden en ik moet eerlijk bekennen dat ze zeker niet zijn tegengevallen. Integendeel, door de zachtere compound 'kleeft' de band goed op het asfalt (ook bij lage temperaturen) en is die ook bij regen of wat modderige wegen erg prettig om te rijden. Ik heb in de 5500 km die ik ermee gereden heb, geen enkel 'momentje' met deze banden meegemaakt en dat zegt toch heel wat. Zeker als je bedenkt dat ik graag op slechte en vervuilde land of boswegen rijd. De band biedt verder goede feedback, is neutraal, laat zich goed oplijnen voor de bocht en maakt heel weinig geluid.
Ducati heeft, naar mijn mening, een heel goede keuze gemaakt om deze band te kiezen bij de aflevering van de motor.
Omdat de banden van een zachtere compound zijn slijten ze wel wat harder en met wat meetwerk ben ik erachter gekomen dat - bij mijn rijstijl - de achterband 1mm per 1000 km en de voorband 0,5mm per 1000 km zijn afgesleten.
Daarnaast is ook het loopvlak van de achterband meer aan slijtage onderhevig en wordt die op den duur wat vlak. Ook zal dit ongetwijfeld tot 'cuppen' lijden, maar heb ik er geen hinder of last van ondervonden.
Voorbereiding voor motorreis
Toen ik m'n motor vanochtend bij Affetto Ducati afleverde om er nieuwe bandjes op te laten leggen, stelde Leo meteen de vraag waarom ik de bandjes wilde wisselen. De bandjes waren nog prima in orde (5 mm achter en 3 mm voor).
Dat wist ik natuurlijk.
Dat wist ik natuurlijk.
Maar een rekensommetje maakt snel duidelijk dat ik met deze bandjes de aanstaande motorreis niet tot een goed einde zal brengen. De reis is minimaal 5000 km en dat betekent dat ik achter geen profiel meer zal hebben en op de voorband misschien nog 0,5 mm. En dat is voor mij geen optie!
Leo stelde voor om deze bandjes van een sticker te voorzien en deze voor enige tijd bij hen op te slaan. Dat is altijd handig en heb ik deze optie in dank aanvaard.
En dan zijn jullie natuurlijk benieuwd naar de nieuwe bandjes.....
Om verschillende redenen heb ik gekozen voor de Michelin Road 6 banden als vervangers van de oude set. Hierbij heb ik vooral gekeken naar de duurzaamheid, het weg(stuur)gedrag en de kwaliteiten op nat (vervuild) wegdek.
De toekomst zal uitwijzen of het een goede keuze is geweest.
De toekomst zal uitwijzen of het een goede keuze is geweest.
En dan heb ik nog wat foto's van de Pirelli Scorpiontrail II banden
Reacties
Een reactie posten