Navigatiecursus/ training
Veel interesse
Enkele dagen geleden heb ik een bericht geplaatst waarin ik schreef dat ik een navigatietraining (cursus) zou geven. Inmiddels heb ik die training (zondag j.l) gegeven en kunnen jullie lezen hoe die is verlopen en welke inzichten ik hieruit heb opgedaan.
De groep
Ik mocht de training geven aan een erg leuke en enthousiaste groep (18) Harley-rijders uit de omgeving Parkstad (Zuid-Oost Limburg). De gemiddelde leeftijd was wat hoger, maar daarvoor was het interesse en de leergierigheid niet minder; in tegendeel zelfs!
Dat is een van de voordelen van het ouder worden, je hoeft je niet meer te schamen als je vragen hebt. En als je dan ook nog in een leuke groep met bekenden bent, dan is de drempel om vragen te stellen erg laag. En dat heb ik als trainer zeker ervaren!
Dat is een van de voordelen van het ouder worden, je hoeft je niet meer te schamen als je vragen hebt. En als je dan ook nog in een leuke groep met bekenden bent, dan is de drempel om vragen te stellen erg laag. En dat heb ik als trainer zeker ervaren!
Mijn lesplan en hulpmiddelen
Uit mijn ervaringen als instrukteur heb ik geleerd om voor elke cursus/ training een lesplan op te stellen of een bestaand lesplan te gebruiken. Zo weet je als trainer dat je een kwaliteitsnorm hebt waar je naar kunt, nee moet streven. Een lesplan is ook een handig hulpmiddel om je lesdoel te benoemen, de onderwerpen (onderdelen) vast te stellen en beschikbare tijd in te delen.
Mijn lesplan en tevens de rode draad (lesmiddel) tijdens deze training bestond uit een diapresentatie met maar liefst 98 slides. Hierin heb ik onderwerpen als: wat is satellietnavigatie, navigatiemiddelen/ toestellen, routeformats, waypoints en routepunten, routebestanden laden, route-informatie en andere praktische toepassingen besproken.
Het viel mij op dat er nog steeds veel vragen zijn over de verschillen tussen routes en tracks, waypoints en andere routepunten en natuurlijk al die nuttige (en vaak onbekende) functies die de Garmin navigatietoestellen bieden. Een nieuw onderdeel in mijn training was het laden van routebestanden die je vanuit de Cloud (of het internet) kunt downloaden. Hierbij kom je natuurlijk uit op de koppeling van een navigatietoestel met je smartphone en de verschillende applicaties die hierbij noodzakelijk zijn.
De tijd vloog voorbij
Het is een goed teken als de beoogde eindtijd ruimschoots overschreden wordt en het overgrote deel van de groep toch is gebleven.
Zo kijk ik er althans naar want de interactie was zo leuk en de aanwezigen waren zo actief bij de les, dat het 12.30 uur was voor we het wisten. Dat was de beoogde eindtijd en hadden we niet eens een pauze genomen!
Na een korte pauze hebben we de training met een groot aantal deelnemers hervat en zijn we tot omstreeks 14.00 uur doorgegegaan. Toen had ik m'n lesdoel behaald en was dat ook het goede moment om de training af te sluiten.
Zo kijk ik er althans naar want de interactie was zo leuk en de aanwezigen waren zo actief bij de les, dat het 12.30 uur was voor we het wisten. Dat was de beoogde eindtijd en hadden we niet eens een pauze genomen!
Na een korte pauze hebben we de training met een groot aantal deelnemers hervat en zijn we tot omstreeks 14.00 uur doorgegegaan. Toen had ik m'n lesdoel behaald en was dat ook het goede moment om de training af te sluiten.
Tijdens de afronding van de training heb ik de cursisten nog naar mijn Blog verwezen, waar zij nog meer informatie kunnen vinden. Hierdoor zal het Blog meer dienst kunnen doen als informatiebron, precies zoals ik het wens.
Nieuw inzicht
Tijdens de voorbereiding van deze training (cursus) heb ik natuurlijk al veel nieuwe informatie (kennis) opgedaan. Maar ook door de vragen van de cursisten heb ik regelmatig diep in mijn eigen 'ruzakje' moeten graven en ben ik al doende tot nieuwe inzichten gekomen. Dat is zo'n mooie en waardevolle interactie die je als trainer gewoon moet koesteren en waarvoor je dankbaar kunt zijn!
Ik kijk dan ook met een heel goed en dankbaar gevoel terug naar deze training waarbij ik gelukkig ook heel positieve reacties heb gekregen van de cursisten.
In de Japanse cultuur is het nog steeds gebruikelijk dat leidinggevenden, trainers of coachen hun medewerker/ leerlingen bedanken omdat zij (de medewerkers, leerlingen) hen hebben aangezet om hun best te moeten doen. Het is een basis van wederzijds respect en motivatie.
Ik kan dan ook niet anders dan mijn dank uitspreken voor de uitnodiging om deze training te mogen geven aan zo'n fijne groep motorrijders!
Reacties
Een reactie posten