Een nieuwe navigatiecursus 2025
Navigatietraining 2025
Toen ik enkele maanden geleden gevraagd werd om een navigatietraining te verzorgen voor motorrijders, was ik natuurlijk direct geïnteresseerd. Mijn laatste training heb ik in 2018 gegeven en sindsdien heb ik eigenlijk alleen nog vanuit persoonlijke interesse de ontwikkelingen gevolgd.
Hoog tijd voor een persoonlijke bijschooling!
Hoog tijd voor een persoonlijke bijschooling!
Ontwikkelingen sinds 2018
Gelukkig heb ik mijn lesmateriaal in 2018 afgesloten met het opstellen van verschillende modules die ik tijdens een navigatietraining voor motorrijders gebruiken kon. Toen ik deze modules een voor een doornam zag ik meteen de verschillen die ondertussen zijn ontstaan. Dan praat niet niet alleen over de techniek, maar ook over de toepassing (het gebruik) van de navigatietoestellen/ motornavigatie.
In samenspraak met de organisator van deze training heb ik de inhoud van deze training vastgesteld en ben ik aan de slag gegaan om hier op een juiste wijze invulling aan te geven. Als voormalig parttime instructeur/ docent weet ik dat je een dergelijke training toch goed moet voorbereiden. Het is immers je taak om kennis en informatie over te dragen aan andere mensen en dat hoor je gewoon goed te doen!
Hoewel de werking van de navigatietoestellen, zeg maar de wijze waarop een route wordt berekend en wordt weergegeven, niet of nauwelijks veranderd is, zijn er toch grote verschillen. Zo lag de nadruk van een training in 2018 nog bij het aanleren/ uitleggen van de verschillende routeformats (route met harde of zachte routepunten en tracks) en het verschil tussen Garmin & TomTom toestellen.
Inmiddels is het door de handige routeplanners niet meer vereist om na te denken over routepunten en wordt een route (rit) vooral als track met elkaar gedeeld.
Wat echter ongewijzigd is gebleven is de vaardigheid die je als gebruiker moet hebben bij het oplossen van een wegomleiding. Dan heb je meteen een groot verschil tussen de TomTom die altijd herberekend en een Garmin waarbij je het herberekenen kunt uitschakelen. Daar kun je altijd voldoende tijd voor inruimen tijdens een training!
In de nieuwe training zal ik ook veel tijd en aandacht besteden aan de wijze waarop routes of tracks worden aangeboden. Dat is voornamelijk via de Cloud en wordt een routebestand dan door middel van apps op je smartphone naar het navigatietoestel gezonden. En daar wil het nog al eens mis gaan.
Ook zal ik aandacht besteden aan al die informatie die je - door de koppeling van het toestel met je smartphone - in je navigatietoestel kunt aflezen. Welke informatie gebruik je op welk moment en hoe krijg je toegang tot die functie?
Natuurlijk zal ik het theoretische plaatje ruimschoots kunnen aanvullen met praktische situaties en ervaringen die ik zelf in de loop der jaren heb opgedaan.
Ik heb er ontzettend veel zin in om weer een training te geven en wie weet volgen er meer....
Hallo Wiel,
BeantwoordenVerwijderenlaat maar weten 'waar en wanneer', en waar ik mij kan aanmelden!
Groet, Marc
Hoi Marc, leuk dat je geïnteresseerd bent. Maar voorlopig heb ik helemaal niets op de planning staan. Maar wat niet is, kan nog komen. Hou het Blog maar in de gaten....
VerwijderenHoi Wiel, ik heb ook interesse en zal je blog zeker in de gaten houden. groeten Rob Peters
BeantwoordenVerwijderen