de Garmin Zumo XT2 met stuurbediening (montage)
Even knutselen
In het bericht van 26 februari 2025 hebben jullie gelezen dat ik een Garmin Zumo XT2 met een handlebar controller (stuurbediening) heb gekocht. Enkele dagen geleden heb ik deze op m'n Ducati Multistrada V4S GT gemonteerd.
Na wat voorbereidend (denk) werk ben ik in de ochtend aan de slag gegaan en heb ik eerst de motorsteun van de Zumo XT netjes gedemonteerd. De Zumo XT heb ik inmiddels verkocht en zal Frans daar zeker nog vele uurtjes plezier aan beleven.
In tegenstelling tot de KTM 1290 Super Adventure S hoefde ik bij de Ducati maar een enkele kap te verwijderen om bij het aansluitpunt te komen. Ook dat stroompunt is bij de Ducati standaard netjes voorbereid en aangeduid.
Nadat ik de voedingskabel van de Zumo XT verwijderd had, kon ik de voedingskabel van de Zumo XT2 heel eenvoudig aansluiten. Ook de kabel naar het montagepunt van de motorsteun leggen was heel eenvoudig. Met een enkele kabelbinder wordt die netjes op de plaats gehouden.
De voedingskabel was door Garmin al aan de motorsteun verbonden dus hoefde ik ook niet meer met dat miniscule schroefje te stoeien.
Hierna werd het wat lastiger omdat de voedingskabel van de Zumo XT2 icm. de stuurbediening, een zogenaamde Y-kabel is. Die splits in twee delen en het tweede deel moet met een schroefkoppeling gekoppeld worden met de kabel van de stuurbediening. Op zich heel eenvoudig te monteren, maar het levert wel aardig wat kabelwerk op. En al die kabels mét die dikkere koppelingen, wilde ik toch wel netjes wegwerken.
Daarnaast heb ik ook nog wat gepuzzeld om de meest functionele plaats te vinden voor de plaatsing van de stuurbediening.
Zoals jullie kunnen zien heb ik ervoor gekozen om de stuurbediening op de steun van de spiegel te monteren. Hierdoor kan ik snel en eenvoudig alle knoppen bedienen zonder het stuur los te moeten laten.
Uiteindelijk heb ik vijf pogingen nodig gehad om al dat kabelwerk netjes weggewerkt te krijgen. Pas nadat ik de kap voor de vijfde keer terug had geplaatst was ik echt tevreden en een beetje trots op mijzelf. Doorgaans heb ik hier namelijk niet het geduld voor, maar bij deze motor is het anders....
Hierna wilde ik natuurlijk meteen de stuurbediening testen, maar leek die aanvankelijk niet te werken. Uit de summiere handleiding werd ik ook niet veel wijzer. Pas toen ik de functie in de Zumo XT2 opende/ inschakelde, zag ik dat de knopverlichting van de stuurbediening in werking trad. Kennelijk moet je de stuurbediening dat ook elke keer inschakelen als je deze wilt gebruiken?
Hierna heb ik de verschillende mogelijkheden om de knoppen in te stellen getest en ben ik met de huidige instelling tevreden. Die zullen we eerst maar eens uitgebreid gaan gebruiken.
Mijn eerste indruk van de Garmin Zumo XT2 is heel goed, vooral het beeldscherm is beduidend beter van kwaliteit dan de Zumo XT. Het toestel is snel, een goede beeldopbouw en heel functioneel. Alleen de indeling van de knoppen/ velden in sommige menu's ervaar ik - op eerste zicht - niet logisch. Maar dat zal wel wennen.
Nu eerst maar eens km's maken met die nieuwe combinatie.
Reacties
Een reactie posten