Een nieuwe Route in Luxemburg testen
Een nieuwe Route
Toen enkele dagen geleden de weervoorspelling aangaf dat het gisteren (zondag) wel eens een redelijk-mooie dag zou gaan worden, heb ik snel een nieuwe route in Luxemburg gemaakt. En als je zo'n mooie route klaar hebt, wil je die ook rijden dus ben ik gisteren op de motor gestapt en richting Luxemburg gereden.
de Route
Toen ik met de route begon was het met de bedoeling om een route te maken die niet te lang zou zijn en met goed te berijden wegen. Dit laatste met de gedachte dat de land- en boswegen nog te vervuild of zelfs nog besneeuwd zouden kunnen zijn.
Als basis heb ik een deel van de route Luxemburg East to West gebruikt. Met enkele lichte aanpassingen, zoals een ander startpunt, volgt de nieuwe route de bestaande tot in het zuidelijkste puntje van de route. Daarna volgt een nieuw deel in noordelijke richting waardoor je meer van het middendeel van Luxemburg kunt ervaren. Het laatste stukje, zeg maar vanaf Weisampach, is weer hetzelfde als de bestaande route. De nieuwe route heeft een lengte van zo'n 182 km en kun je deze in zo'n 3 uurtjes rijden.
Door de nieuwe opzet is deze route heel geschikt voor rijders die liever over bredere en goede wegen rijden, maar toch ook een mooi stukje willen sturen.
Veranderlijk weer
De rijders die regelmatig in de Ardennen rijden weten dat het weer daar veranderlijk en grillig kan zijn. Het ene moment heb je mooi droog weer en het volgende moment is het koud en vochtig. Dat is de charme van dit gebied.
Omdat dit de eerste langere rit in 2025 zou worden, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en ben ik met 2 laagjes midlayer onder het motorpak vertrokken. Voor de zekerheid had ik toch nog een dun thermovestje in m'n rugzakje gestoken en dat bleek later een goede zet!
Omstreeks 10.00 uur ben ik vanuit Susteren vetrokken en was de temperatuur al aangename 12 graden Celsius. Na zo'n 30 minuten was ik Maastricht voorbij en was het al 13 graden Celsius. Niet veel later had ik ook al de stad Luik achter mij gelaten en ging het bergopwaarts over de prachtige E42 richting St.Vith.
Het was ongeveer ter hoogte van Aire de Cronchamps Est toen ik in de verte een grouw-grijze deken over de snelweg zag. Niet lang daarna reed ik - letterlijk en figuurlijk - door de wolken en was de temperatuur tot zo'n 6 graden Celsius gedaald. Toen ik bij het startpunt van de route in het plaatsje Lommersweiler arriveerde ben ik dan ook gestopt en heb ik het thermovestje aangetrokken. Zó blij dat ik dat bij mij had!
Via de plaatsje Maspelt en Bracht reed ik over bochtige wegen richting grens met Duitsland. Daar ging de route verder door het prachtige Süd-Eifel gebied met de kleine gehuchten. Door het geringe verkeer waren de wegen nog erg vervuild en was het voorzichtig rijden. Maar het geringe verkeer, de kleine gehuchten, de bosrijke gebieden en het mistroostige weer maakten het erg mooi om te rijden. Daar moet je dan wel van houden.
Zo arriveerde ik later in het mooie plaatsje Dasburg met de bekende burcht en stak ik daar de rivier Our, tevens de grens met Luxemburg over. De route volgde de loop van de Our in zuidelijke richting en passeerde ik het mooie plaatsje Vianden. Daar stak ik de rivier de Our weer over en al snel passeerde ik ook weer de grens met Duitsland.
Over Duits grondgebied reed ik weer in zuidelijke richting en volgde de loop van de rivier Our. Bij Wallendorf stak ik de Sauer over en reed ik weer in Luxemburg.
Ik volgde de loop van de Sauer en ter hoogte van Berdorf ben ik rechtsaf de prachtige Cr 364 opgedraaid.
De Cr 364 is een bijzonder mooie weg die door schitterende rotsformaties loopt. Doorgaans is dit een erg drukbezochte weg, maar vandaag was er heel weinig verkeer en slechts enkele toeristen. Hierdoor kon ik er ook even rustig rondlopen en wat foto's maken. Een cadeautje!
Niet veel verder, net voor het bereiken van het plaatsje Berdorf zijn er nog wat rotsformaties en kun je ook nog genieten van wat leuk bochtenwerk.
De wegen werden hierna breder en schoner door het verkeer. Dus ging bij mij de snelheid (m.n. de bochtensnelheid) alweer wat omhoog en was dat toch ook weer even wennen. Maar wat went dat snel 😎
Vanaf Reuland ben ik het nieuwe deel van de route gevolgd. Deze loopt vrijwel parallel aan het eerste deel van de route, maar nu in noordelijke richting.
Hoewel ik bij het samenstellen van dit routedeel al probeerde om zoveel mogelijk mooie wegen te kiezen, was ik bang dat er toch veel stedelijke gebieden zouden zijn. Maar dit was gelukkig niet het geval!
In tegendeel, dit nieuwe deel van de route heeft mij weer prachtige wegen en mooie dingen laten zien van Luxemburg.
Naarmate dat ik dichter bij het eindpunt van de route kwam (St.Vith) werd het ook weer warmer en brak het zonnetje door de bewolking. Zo eindigde ik dus met een super goed gevoel door de prachtige rit en de kwaliteit van de route.
Natuurlijk heb ik nog even in Weisampach (L) getankt en kon ik daar de tank met V-Power 98 vullen voor de prijs van € 1,63 per liter.
Hierna ben ik op de snelste wijze naar huis gereden en was ik omstreeks 16.30 uur weer in Susteren. Toen ik de motor in de stalling parkeerde zag ik dat ik toch alweer 428 km had afgelegd.
Nu ik dit schrijf kijk ik terug op een prachtige dag en ben ik erg blij met deze nieuwe motorroute. Na wat kleine aanpassingen kan die ook weer gepubliceerd en gedeeld worden.
Wordt vervolgd zullen we dan maar schrijven 😎
Mooie beschrijving ,wordt vast een top route om aldaar te rijden
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie en ja, het is echt een heel mooie route!
VerwijderenSuper dat je allemaal met ons wilt delen. Geweldig Wiel.
BeantwoordenVerwijderenGraag gedaan!
VerwijderenBenieuwd wanneer de nieuwe route op je site staat. Gisteren route rurtal en urftallsperre gereden. Ook een mooie route. Bedankt hiervoor.
BeantwoordenVerwijderen