Een dagje Motobeurs Utrecht 2025
Motorbeurs Utrecht 2025
Een dagje uit met de stichting, oftewel een vader & zoon-dag naar de Motorbeurs in Utrecht. De tickets had ik vooraf gekocht; een combinatieticket voor de spoorwegen en de toegang. Per persoon was dat toch alweer ruim € 40,- waarvan het grootste deel natuurlijk voor de NS. Gelukkig is de beurs maar 1 maal per jaar want anders zou het een dure hobby worden.
Impressie van de beurs
Na een rustig verlopen treinreis arriveerden we omstreeks 11.00 uur bij het beursgebouw en was al aardig druk. De jassen lieten we bij de gardarobe achter en na de ticketcontrole zagen we direct dat het veel drukker was (of leek) dan vorig jaar. En met druk bedoel ik dan het aantal bezoekers.
Dat is de reden waarom ik het liefst op de donderdag (de 1e beursdag) naar de motorbeurs ga; het aantal bezoekers is dan minder dan op de andere dagen.
En hoewel het tijdens deze beursdag echt wel drukker was dan vorig jaar, was het aangenaam druk. Iedereen had nog voldoende ruimte om te lopen en kon je overal goed bij (of aan).
Het was over de hele dag genomen dan ook plezierig en aangenaam vertoeven!
Wat ook meteen opviel was het grote aantal standhouders. Er waren veel standhouders en ik heb vrijwel geen lege ruimtes gezien. En dat maakt het toch wel leuker én interessanter.
Hoewel er veel activiteiten gepland en aangekondigd waren heb ik het overgrote deel hiervan gemist. We zijn alle zalen wel 5-6 maal doorgelopen, maar buiten de muziek en de bekende 'wall of death' hebben we geen enkele activeit daadwerkelijk kunnen volgen of zien. Dat was vorig jaar toch anders.
Daar staat tegenover dat de bekendste hal (namelijk hal 7), ja die met de motorfabrikanten dit jaar heel mooi gevuld was!
Daar waren de bekende motormerken zoals BMW, Ducati, Moto Guzi en Aprilla, Harley Davidson, Suzuki, Honda etc. met hun mooiste en nieuwste modellen. Opvallend was echter het grote aantal nieuwe en minder bekende merken met voornamelijk China als land van herkomst. Het illustreert maar weer hoe nadrukkelijk Chinese merken zich op de Europese markt manifesteren. Het zou mij dan ook niets verwonderen dat een merk als CF Moto het marktdeel van KTM zal overnemen.
En om nog op dat laatste merk (KTM) terug te komen, zij waren niet vertegenwoordigd met een stand. Wel kon je enkele van de nieuwe 2025 modellen bij Arie Molenaar bezichtigen. Daar stonden bijvoorbeeld de nieuwe KTM Super Adventure 1390-modellen afgeschermd opgesteld. De informatie gaf aan dat de prijzen nog niet bekend waren én dat de aflevering pas vanaf Q4-2025 (dus eind van dit jaar) zal plaats vinden. Dat is voor zowel de handelaar als een geïnteresseerde koper natuurlijk een lastige situatie als je bedenkt dat je nu een motor moet bestellen waarvan de prijs niet duidelijk is en belangrijker nog, je niet weet of die nog wel geproduceerd en afgeleverd zal worden. Want KTM staat er nog steeds niet goed voor .......
Ik moet eerlijk bekennen dat die nieuwe merken beste leuke motorfietsen fabriceren waarbij 'value for money' nadrukkelijker in beeld komt. Betaalbare motorfietsen zonder al te veel fratsen die er ook nog leuk uitzien. Ja, daar kan best wel toekomst in zitten......
Zo zijn wij, mijn zoon en ik, op zoek gegaan naar een geschikte motorfiets voor hem. Dan is zo'n beurs met veel handelaren en dito occasions, natuurlijk erg handig. En na heel wat proefzitten, want m'n zoon is vrij klein, heeft die toch een model gevonden dat hij niet alleen leuk vindt, maar dat ook bij z'n postuur past. Nu hoeft die alleen nog het rijbewijs te halen 😏
Voor mij is de motorbeurs ook een prima plaats en gelegenheid om te 'netwerken'. Ik heb dan ook veel mensen gesproken die actief zijn in het motorwereldje. Ook het spreken van mensen die je al langere tijd niet gezien hebt maakt dit tot een erg leuke dag.
Omstreeks 17.15 uur hebben we de beurs verlaten en zijn we op zoek gegaan naar een leuk eettentje voordat we weer op de trein naar het Zuiden zijn gestapt.
Een fijne beursdag
Terugkijkend kan ik stellen dat we een heel leuke en fijne dag hebben beleefd. We hebben veel gezien, veel gehoord en veel mensen gesproken.
De organisatie van de motorbeurs heeft naar mijn mening weer goed werk afgeleverd en kan ik deze editie zeker aanbevelen!
Wij hebben zo'n 15.000 stappen gezet door de diverse hallen en hierbij mooie en interessante stands gezien. Ook voor de inwendige mens zijn er voldoende locaties en keuzes.
En na enig denkwerk over de afsluiter van deze korte impressie, wil ik die toch afsluiten met mijn keuze van de mooiste en de lelijkste motor die ik op deze beurs gezien heb. Daar heb ik niet lang over hoeven na te denken; je vindt iets mooi of niet en soms schieten die indrukken door naar een uiterste. Dat heb ik met deze twee motoren.
De BMW R 1300 GS Adventure krijgt van mij de prijs voor de lelijkste motor op de beurs. Het lijkt alsof de ontwerpers van deze motor teveel naar de Playmobil speelgoed motoren hebben gekeken. Het is een vierkante blok geworden die door de afmetingen helemaal NIETS van adventure uitstraalt. Dit in grote tegenstelling tot de nieuwe R 1300 GS die in mijn ogen juist mooier (en slanker) is geworden.
De Ducati Diavel V4 is voor mij met grote zekerheid de mooiste motor van deze beurs. De kleuren en de prachtige lijnen van deze motor zijn weer een toonbeeld van Italiaans design!
![]() |
Zittend op de Ducati Desert X |
Reacties
Een reactie posten