Rondje Wegberg - Kleef
Deze route met een lengte van zo'n 257 km laat je in zo'n 4 - 5 uurtjes veel verschillende landschappen en culturen zien. Je rijdt door verschillende natuurparken/ gebieden langs de rand van het Roergebied naar het waterrijke gebied langs de Rijn.
Je pakt dan nog een stukje Nederland (waar de Rijn in de Waal overgaat) en kunt de waterwegen en -werken vanaf de mooie dijkwegen bewonderen.
Daarna gaat het weer via Duitsland in zuidelijke richting. Ook op dit deel zie je het landschap en de cultuur veranderen.
Je pakt dan nog een stukje Nederland (waar de Rijn in de Waal overgaat) en kunt de waterwegen en -werken vanaf de mooie dijkwegen bewonderen.
Daarna gaat het weer via Duitsland in zuidelijke richting. Ook op dit deel zie je het landschap en de cultuur veranderen.
Natuurlijk kun je tijdens deze motorrit ook volop genieten van het motorrijden!
Niet bij hoog water!
Omdat in deze route nogal wat wegen zitten die bij hoogwater niet meer toegankelijk zijn, is het verstandig om de route niet tijdens hoogwater of direct erna te rijden.
De route start in Wegberg (D) dat niet ver van Roermond (NL) ligt. Op de kaart kun je het startpunt vinden tussen Roermond en Mönchengladbach. Niet lang na de start rij je over een mooi bosweggetje bij een Golfbaan in oostelijke richting naar het plaatsje Wegberg. Via de randweg passeer je Wegberg en rij je naar de K10. Dat is een bijzonder mooie bosweg die je langs twee meertjes en verschillende (verscholen) watermolens (Schrofmühle) voert.
Hierna gaat het afwisselend over landwegen en hoofdwegen in noordelijke richting. Er zijn verschillende locaties met o.a. water- of windmolens en kapellen.
Je passeert Nettetal aan de oostzijde en verlaat daarna de L373 om een kort bezoekje aan het (leuke) plaatsje Hinsbeck te brengen. Dit is de verbinding naar het vervolg van de route waarbij je het riviertje de Nette oversteekt.
Over de L39 rij je dan weer in noordelijke richting tot je bij Wankum naar oostelijke richting afbuigt om via Wachtendonk naar Aldekerk te rijden. Ondertussen verandert het landschap en zie je dat ook aan de architectuur.
Om nog meer moois van de omgeving te kunnen zien, maakt de route een kort uitstapje naar het oosten richting Rayen. Daarna gaat het via mooie landwegen weer in noordelijke richting naar het historische plaatsje Kamp-Lintfort.
De route passeert dit plaatsje aan de zuidzijde en gaat dan over mooie landelijke wegen in noordelijke richting. Je ziet het landschap en de natuur weer veranderen. Het wordt weer wat heuvelachtig en er zijn meer bosrijke gebieden.
Ter hoogte van Birten verandert het landschap drastisch en merk je dat je in het lager gelegen deel langs de Rijn bent aangekomen. Het wordt dan genieten van de vele waterpartijen en waterlopen die je passeert.
Dan arriveer je in het prachtige Xanten met de rijke historie. Een mooie en interessante plaats als je toch wilt pauzeren. Langs de mooi Xanter Südsee (binnenmeer) en Xanter Nordsee rij je in noord-oostelijke richting tot je parallel aan de Rijn rijdt. Daar is het genieten van de uitzichten!
Ook passeer je het bekende pretpark Wunderland Kalkar dat gebouwd werd op de basis van de voormalige energiecentrale Kalkar. Dat laatste kun je gewoon niet missen.
Over typische dijkwegen volg je dan de loop van de Rijn en via Grieth, Griethausen, Wardhausen, Düffelward rij je naar de grens met Nederland.
Aan de rand van Millingen aan de Rijn passeer je de grens met Nederland. Daar is een leuke Geografische situatie want de Rijn wordt eerst Boven-Rijn waarna die splitst in de Waal en de Beneden-Rijn. Ja, ik heb het ook moeten opzoeken want op de kaart zag ik plots de namen veranderen 😳
Aan de rand van Millingen aan de Rijn passeer je de grens met Nederland. Daar is een leuke Geografische situatie want de Rijn wordt eerst Boven-Rijn waarna die splitst in de Waal en de Beneden-Rijn. Ja, ik heb het ook moeten opzoeken want op de kaart zag ik plots de namen veranderen 😳
Via de N40 volg je nu de loop van de Waal en diens uiterwaarden in de richting van Beek waarna je weer richting Duitsland rijdt.
De N325 gaat dan bij de grensovergang met Duitsland over in de B9 en passeer je Kranenburg aan de oostzijde. Dan volg je de B504 in zuidelijke richting en via kessel en Asperden bereik je het bekende Goch. Ook deze plaats heeft een rijke historie en is een leuke plaats om te pauzeren.
Vanuit Goch gaat het dan weer over hoofd en landwegen verder in zuidelijke richting en steek je het riviertje de Kendel over. Je volgt hierna de loop van de Kendel tot je de bekende plaats Weeze bereikt. Je passeert Weeze aan de westkant en snel zie je de contouren en infrastructuur van het vliegveld Weeze.
Dan gaat het verder over de K17 en bereik je bij het plaatsje Twisteden een bijzondere rotonde. Daar ligt namelijk het pretpark Irrland en dat kun je aan de bijzondere gebouwen en sculpturen bij/ op de rotonde niet missen.
De route gaat dan verder in zuidelijke richting en je bent dan niet ver verwijderd van het Nationaal Park de Maasduinen dat aan de andere kant van de grens met Nederland liogt. Je rijdt langs de grens met Nederland naar Straelen en passeert dit aan de westelijke zijde over de B221.
Op deze weg passeer je een van de toegangen tot het voormalige Fliegerhorst Venlo, een militair vliegveld van de Duitsers in WW2.
Via Broekhuysen gaat het vervolgens verder richting Kaldenkirchen. Ook nu zie je heel duidelijk weer de verschillen in de natuur, cultuur en architectuur. Nadat je Kaldenkirchen door bent gereden, gaat het via Bracht en Brüggen verder zuidwaarts tot je bij Wildenrath (D) het eindpunt van deze bijzondere route bereikt.
Deze route heb ik in 2024 samengesteld om een nieuwe motor in te rijden. Het is een route waarbij je als motorrijder veel afwisseling krijgt. Maar vooral de afwisselingen in het landschap, de cultuur en de architectuur maken deze route heel bijzonder om te rijden.
Mooi beschreven Wiel,ik ga jouw nieuwe route zeker rijden, zet de route alvast op mijn gps.
BeantwoordenVerwijderenmvg.
Jan van Duffelen
Top, alvast veel plezier gewenst Jan.
BeantwoordenVerwijderen