Tijd voor een shakedown
De magische 1000 km
Bij het inrijden van een nieuwe motor (of motorblok) is de 1000 km nog steeds een mijlpaal. Dan volgt doorgaans een eerste onderhoudsbeurt (de 1000-beurt) waarbij de olie en de filters vervangen worden. Hierna is (theoretisch) de motor ingereden en mag je deze volledig gaan belasten.
Voor mij is het slechts het eerste deel van het inrijden en gebruik ik deze beurt ook om de laatste aandachtspuntjes inzichtelijk te krijgen. Dat noem ik dan de 'shakedown' waarbij ik een route kies met veel slechte wegen. En hiervoor hoef ik niet lang te zoeken want ik woon aan de grens met België (en ook Duitsland).
Aangepaste Route de Kanne
Kanne is een erg leuk klein dorpje net ten zuiden van Maastricht. Het ligt net in België en daar begint de Route de Kanne die ik lang geleden gemaakt heb. Deze route voert door de Provincie Luik en de Voerstreek.
De route verloopt grotendeels over de minder bekende wegen en hierdoor rij je ook veel op de kleinere bos- en landwegen.
Door de vele wegwerkzaamheden in de Voerstreek heb ik deze route vooraf wat aangepast en waren delen van de route (nog) onbekend.
In het eerste uur van de route heb ik voornamelijk over slechte en zeer modderige of vervuilde wegen gereden. Hoewel ik daar normaal niet van terugschrik, was het vandaag toch wel moeilijker dan ik verwacht had.
De wegen waren - zelfs voor Belgische begrippen - erg modderig en vervuild. Waarschijnlijk door een combinatie van de vele wegwerkzaamheden, de recente regenval en de werkzaamheden van de boeren. In België hoeven die kennelijk de wegen niet schoon te maken na de werkzaamheden op het veld....
De wegen waren - zelfs voor Belgische begrippen - erg modderig en vervuild. Waarschijnlijk door een combinatie van de vele wegwerkzaamheden, de recente regenval en de werkzaamheden van de boeren. In België hoeven die kennelijk de wegen niet schoon te maken na de werkzaamheden op het veld....
Maar in dat uur heb ik de motor beter leren kennen en ben ik nog steeds onder de indruk van de 'Tour Modus'. Die is standaard zo mooi ingericht dat die over een breed spectrum toegepast kan worden. Tevens ben ik heel tevreden over de standaard geleverde Pirelli Scorpion Trail 2 banden. Dat is een 90-10 band die heel prettig is op droge, natte en - zoals vandaag is gebleken - op modderige wegen!
In het tweede uur van deze route waren de wegen gelukkig wat breder en schoner waardoor de snelheid ook wat hoger lag. Daar heb ik dan ook wat hoger in de toeren kunnen rijden en van het bochtenwerk kunnen genieten bij Val Dieu.
Na 4 uurtjes was de pret voorbij en had ik weer zo'n 200 km aan de totaalstand toegevoegd. Die is de 1000 km hierdoor dicht genaderd en volgt donderdag a.s. een ritje naar Affetto Ducati in Overasselt. Daar krijgt die dan de 1000 km - beurt.
De 'shakedown' heeft de Multistrada met vlag en wimpel doorstaan!
Na deze beurt start bij mij het tweede deel van het inrijden.
Reacties
Een reactie posten