Op reis in Portugal
Portugal
Het is nu dag 10 van onze reis in Portugal en ik terwijl ik naar het zwembad in ons hotel kijk, dacht ik dat het leuk zou zijn om even iets te schrijven over deze reis.
Portugal is het meest zuidwestelijke land binnen het Europese grondgebied, het telt slechts 10,2 miljoen inwoners en heeft een grondgebied van zo'n 92.158 km2. Als je het met Nederland vergelijkt dan heeft Nederland inmiddels 18 miljoen inwoners op een grondgebied van maar 433 km2. De officiële taal is Portugees, maar je kunt je er ook al goed met de Engelse taal redden. Je betaalt met de Euro en het voornaamste: het is er vooral warm en zonnig.
Onze reis
Alhoewel Portugal niet geheel onbekend voor ons (Hannie en mij) was, wilden we er nu toch een langere reis maken om het land beter te leren kennen. Hannie had dan ook veel tijd gestoken in de voorbereidingen van deze reis.
We willen zoveel mogelijk gebieden bezoeken om - mede hierdoor - een beeld te krijgen of Portugal een geschikt land zal zijn om er in de toekomst te gaan wonen.
We willen zoveel mogelijk gebieden bezoeken om - mede hierdoor - een beeld te krijgen of Portugal een geschikt land zal zijn om er in de toekomst te gaan wonen.
Het is nu dag 10 van onze reis en we hebben nog 5 dagen te gaan, dus even een rustmoment waarop ik mijn gedachten (als motorrijder) op papier zet.
Zo zijn er echt wel zaken te benoemen die mij zijn opgevallen.
De Portugezen zijn ontzettend vriendelijke mensen, ze zijn behulpzaam en rustig van aard. Ze waarderen het ontzettend als je hun taal probeert te spreken en nemen dan ruim voldoende tijd om je te helpen. Als Limburger voel je je snel op je gemak.
De infrastructuur in Portugal is boven verwachting goed te noemen. Als je bedenkt hoe weinig inwoners er zijn en dan de oppervlakte van het land erbij telt, dan worden de belastingcenten (en subsidies uit Europese potjes) zeker goed besteedt. De wegen zijn gewoon goed te noemen, er zijn super mooie snelwegen én tolwegen. De wegbewijzeringen en andere wegsignaleringen zijn prima, goed zichtbaar en duidelijk. Voor motorrijders zijn vooral de N-wegen super mooi om te rijden. Die zijn meestal erg bochtig en met de nodige hoogteverschillen.
Zo is er de bekende N2 die van Noord naar Zuid (of vice versa) verloopt. Deze weg wordt ook wel de 'Route 66' van Portugal genoemd en volgens de Portugezen en Spanjaarden moet je die als motorrijder minimaal 1 maal in je leven gereden hebben.
Zo is er de bekende N2 die van Noord naar Zuid (of vice versa) verloopt. Deze weg wordt ook wel de 'Route 66' van Portugal genoemd en volgens de Portugezen en Spanjaarden moet je die als motorrijder minimaal 1 maal in je leven gereden hebben.
Het rijden in Portugal is - vergeleken met Nederland - buitengewoon relaxed te noemen. Door het geringe inwonersaantal en de lage logistieke activiteiten is het vaak rustig op de wegen. Wij hebben ritjes gemaakt waarbij we soms uren gereden hebben en slechts enkele andere bestuurders gezien.
De Portugezen rijden netjes en rustig, maar hebben het duidelijk niet op bochten. Het zijn echte 'stop and go - rijders' oftewel snelheid maken op het rechte stuk en voor een bocht in de ankers. Ze rijden zo'n 40-50 km in bochten waar wij (Nederlanders) met gemak 80-90 km/uur rijden. Daar moet je echt wel even aan wennen en rekening mee houden. En het heeft echt geen nut om je dan als Nederlander te gedragen (bumperkleven, toeteren, gebaren maken etc.) want het is gewoon niet anders. Over bumperkleven te spreken/ schrijven, daar moet je wel aan wennen want Portugezen vinden het kennelijk heel normaal om dicht achter je te rijden. Zelfs als er maar twee of drie auto's op 100 km weg zijn, dan rijden ze het liefst zo kort mogelijk achter je. Wellicht een vorm van contact zoeken of verlatingsangst?
Ik heb in die 10 dagen natuurlijk ook veel naar motorrijders gekeken en kan zeggen dat er (verhoudingsgewijs met Nederland) maar weinig Portugezen motor rijden. En de motorrijders die ik gezien heb reden vooral op lichtere motoren en hebben ze een voorkeur voor BMW GS-modellen in het zwaardere segment. En motorrijden doe je hier natuurlijk gekleed in een korte broek, t-shirt, slippertjes of sandalen en met een zonnebril.
Het is voor mij wel duidelijk geworden dat, mocht je hier een motorreis maken, je het best een doorwaaipak kunt dragen.
Bezitters van een Allroad of Adventure model kunnen hun hart in Portugal echt wel ophalen. Er zijn hier prachtige stuurwegen (N-wegen) maar zijn er ook buitengewoon veel goede gravel/ grindwegen waar je naar hartenlust op kunt rijden.
Mocht je er net als ik over denken om ooit een mooie motorreis in Portugal te maken dan kun je het volgende reisschema overwegen.
Laat je motor naar Portugal transporteren en neem zelf het vliegtuig.
Hanteer een reisschema waarbij je 1 dag op je motor reist naar een volgende bestemming. Blijf vervolgens minimaal 1 dag op die bestemming en gebruik die dag om mooie locaties te bezoeken of gewoon niets te doen.
Er zijn zoveel verschillende gebieden in Portugal en er is zoveel te zien, dat je je echt niet zal vervelen. Hou er ook rekening mee dat er veel verschillende gebieden zijn met dito verschillende weersomstandigheden. Dat kan zelfs op 50-80 km afstand behoorlijk verschillen!
Er zijn zoveel verschillende gebieden in Portugal en er is zoveel te zien, dat je je echt niet zal vervelen. Hou er ook rekening mee dat er veel verschillende gebieden zijn met dito verschillende weersomstandigheden. Dat kan zelfs op 50-80 km afstand behoorlijk verschillen!
En sluit een goede reisverzekering af, want als je hier panne krijgt of - erger nog - een ongeval, dan wordt het (lucht) transport een kostbare aangelegenheid.
Ik heb in die 10 dagen zoveel moois gezien en meegemaakt, dat ik er nog lang over na kan denken. Maar nu even niet, nu eerst even een duik in het zwembad😎
Reacties
Een reactie posten