Motor Routes | Route testen in Luxemburg

 Route testen in Luxemburg




Een nieuwe route

Als je een nieuwe route maakt dan moet je die natuurlijk testen voordat je die publiceert of anderen aanbiedt. Dat heb ik gisteren, donderdag 25 juli, dan ook gedaan. Hieronder kunnen jullie lezen hoe dat is verlopen.

Luxemburg

Door al die wegwerkzaamheden in delen van België en de Eifel, was ik er even klaar mee. Even geen zin meer in mooie routes die verpest worden door niet- of slecht aangegeven wegomleidingen. Maar wat dan?

Enige dagen geleden kwam ik op het idee om eens wat op de kaart van Luxemburg te gaan stippelen. Gewoon om te kijken of het mogelijk was om in korte tijd een leuke route in elkaar te zetten. En dat lukte omdat Luxemburg gewoon een mooi land is. Goede wegen, mooie heuvels, leuke dorpjes, prachtige vergezichten en vooral heerlijke stuurwegen/ weggetjes. 

Het duurde dan ook niet lang tot ik een route van zo'n 250 km lengte in elkaar gestoken had. Een behoorlijk gevarieerde route die mij door een groot gebied van Luxemburg zou leiden. Een mooie manier om het land beter te leren kennen.

Route testen 

Om 08.55 uur heb ik de route naar het startpunt van de route in St.Vith (B) geladen en ben ik vetrokken. Omdat ik zo snel mogelijk naar het startpunt wilde, heb ik hoofdzakelijk autosnelwegen gereden. 
Na ongeveer 1 uur en 15 minuten was ik bij de afslag 15 bij St.Vith en ben ik eerst even naar een tankstation gereden. In België is het immers ook goedkoper tanken dan in Nederland.

Na de tank gevuld te hebben, ben ik met de route gestart. 
Het eerste deel is van de route was mij nog redelijk bekend omdat dit vrijwel hetzelfde is als in een (of meerdere) andere route(s). Via prachtige stuurweggetjes, diverse grensoverschrijdingen en bekende plaatsjes naar Dasburg. Dat was heerlijk rijden en vooral genieten van de mooie natuur, vergezichten en het stuurwerk.



Daarna kwam ik in een nieuw en onbekend deel van Luxemburg waarbij ik de loop van de rivier Our in zuidelijke richting ben gevolgd. Hierbij kon ik afwisselend genieten van de mooie wegen, bochten, prachtige natuur en leuke plaatsjes. Natuurlijk veel campings, recreanten maar gelukkig geen onnodige oponthoud en ben ik lekker door kunnen rijden. Dat is het voordeel als je op werkdagen kunt rijden.

Bij het plaatsje Bettel werd tijdig aangegeven dat de weg naar Reisdorf (langs de Ourthe) geblokkeerd was en werd een omleidingsroute aangegeven. Ik besloot om toch de oorspronkelijke route langs de Ourthe te rijden en mijn eigenwijsheid werd natuurlijk afgestraft. Bij Hoesdorf was de weg dus volledig afgesloten en was er geen doorkomen aan. Dus terug naar Bettel en toch maar de omleidingsroute gevolgd.
Bij het plaatsje Longsdorf heb ik toch weer een poging ondernomen om zo snel mogelijk weer op de oorspronkelijke route aan te sluiten en liep ook deze poging uit op een mislukking. Na enkele km's over een landweg gereden te hebben, moest ik toch weer omdraaien omdat de landweg overging in een fietspad (gesloten voor gemotoriseerd verkeer). 

Uiteindelijk ben ik de omleidingsroute gevolgd en moet ik toegeven dat ook die niet verkeerd was. Soms heeft een nadeel ook een voordeel....
Ik zal de oorspronkelijke route langs de Ourthe dan ook aanpassen omdat het niet waarschijnlijk is dat de afgesloten weg binnen redelijke termijn weer beschikbaar zal zijn.

Kort voor Echternach voerde de route mij in zuidwestelijke richting en werden de wegen smaller en het bochtenwerk korter. Het werd dus gewoon genieten!

Prachtige bos- en landwegen wisselden elkaar af, mooie dorpjes soms met een stijging van 14 procent en dan die super mooie vergezichten. Het was gewoon genieten.

En soms kom je dan voor een verrassing te staan, iets wat je niet verwacht komt dan op je pad. Zo reed ik over zo'n prachtige bosweg die naar het gehucht Meesebuerg voerde. De weg eindigde in een soort 4-sprong en daar lag een prachtig kerkje met een kerkhof. Het zonlicht viel deels op het gebouw en dat maakte het heel bijzonder!




Natuurlijk heb ik daar wat tijd genomen om foto's te nemen. Daarna ben ik doorgereden en niet veel verder kwam ik uit bij een heel mooie rotspartij aan een zijde van de weg.



Dat soort mooie plekjes kun je alleen ontdekken als je bereid bent om de bekende wegen te verlaten en gewoon het avontuur aangaat op de kleine onbekende land- of boswegen.

De route voerde mij echter ook naar meer bekende plaatsen zoals het prachtige Esch-sur-Sure en langs het Lac de la Haute Sûre.

Hierna volgden de bredere wegen met super mooie (en snelle) bochten/ bochtencombinaties. Daar was het vooral opletten om m'n (bochten) snelheid te hoog te laten oplopen. De wegen waren zo mooi dat je al snel in verleiding kwam om steeds harder te gaan rijden. 

En voor ik het doorhad reed ik Weiswampach in en wist ik dat ik het einde van de route al in zicht had. Ik besloot daar om nog even goedkoop te tanken voordat ik de terugreis in zou zetten. 
Toen ik bij het tankstation nog even een Snickers naar binnen werkte, raakte ik in gesprek met een motorrijder uit Duitsland. Ook hij vertelde dat hij vrijwel elke week in Luxemburg z'n rondjes draaide en hij vroeg mij naar mijn route. Ook op deze wijze kun je aan leuke ideeën komen.

Hierdoor werd het wat later voordat ik de terugreis heb ingezet en was het 17.30 uur voordat ik thuis arriveerde. Ik had ruim 8, 5 uren rijtijd en een rit van zo'n 520 km lengte op de klok gezet. 

Binnenkort zal ik de nieuwe route in Luxemburg op m'n blog publiceren. Het is een bijzondere route voor rijders die van avontuur houden en voor hen die het land Luxemburg willen leren kennen!  
 

 



Reacties

  1. Veel plezier weer gehad met he lezen van je tour.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen en benieuwd om aldaar eens te rijden , mooi verslag om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten