Italië Reis 2024
Terugblik van Rene
Mijn verzoek
Met Wiel
naar Napels en weer terug
Hallo allemaal. Mijn naam is Rene de Bruin, 59 jaar oud en
de trotse bezitter van een Honda ST 1300 Pan Europeen.
Vorig jaar heb ik Wiel leren kennen tijdens een groepsreis
naar Roemenië. Het klikte wel tussen ons en samen met iemand anders besloten we
gezamenlijk iedere dag de route te rijden.
Wiel en ik vonden elkaar al snel in de wens om een reis te
maken zonder een hele groep. Na thuiskomst hielden we contact en besloten samen
op reis te gaan. Bestemming: Italië!!
Gezamenlijk hebben we toen een aantal bezienswaardigheden
benoemd waar we langs zouden kunnen rijden op de heen en terug route. Gelukkig
voor mij was Wiel zeer vaardig in het maken van routes en het vinden van
hotels. Nogmaals bedankt hiervoor Wiel.
Eind Juni was het eindelijk zover. De motor was weer
helemaal nagekeken en voorzien van verse banden, de routes stonden in de
navigatie en de benodigdheden voor twee weken rondzwerven op de motor waren
ingepakt. Op naar Zuid-Limburg om Wiel op te halen.
De volgende dag vertrokken we via de Eifel naar
Zuid-Duitsland om via Oostenrijk naar Italië door te rijden. Op dag 4 waren we
in Pisa en hebben daar de welbekende toren bewonderd. Door naar het zuiden
waarbij we Rome rechts hebben laten liggen. Tevens leerden we hoe het verkeer
in Italië werkt. Verkeersborden en strepen op de weg zijn slechts aanwijzingen
waar je jezelf aan zou kunnen houden. Aangezien niemand zich daar aan leek te
storen hebben wij ook de vrijheid genomen om niet al te strak de regels te volgen.
Best lekker op de motor.
Onderweg zagen we de overgang van Noord Italië naar het
zuiden duidelijk. Het landschap werd rommeliger en overal lag afval langs de
weg. Bij de pompen werd geen superbenzine meer verkocht en kregen we te maken
met de ellende van de tolwegen. Daar tegenover stond het beklimmen van de
Vesuvius met de motor, het bezoek aan Pompeï en het rijden in de stad Napels.
Napels is een stad vrijwel zonder stoplichten. Dit betekent
dat het verkeer een zelf organiserend karakter
heeft waarbij de rijstijl een kwestie is van geven en nemen. Invoegen
betekent dus niet op je beurt wachten, maar jezelf in het eerste gaatje gooien
dat zich in het verkeer voordoet. Dat is men daar gewend en dus wordt er genoeg
ingehouden om je zonder schade te laten invoegen. Voor een Noord-Europese
motorrijder is het wel even wennen om jezelf voor een naderende auto te sturen
in de verwachting dat de ander wel rekening met je houdt. Maar goed, het werkt.
We zijn zonder brokken de stad doorgereden. Vreselijk irritant zijn de
motorscooter rijders. Voor deze bestuurders gelden maar 2 regels. Rechts houden
en niets raken, verder is alles toegestaan. Als motorrijder ben je niet zo
breed als een auto en dus past er een scooter best naast. Weg is dan je
bewegingsvrijheid en aangezien het barst van die gasten moet je constant voor
ze op je hoede zijn. Erg vervelend dus.
Kortom, motor rijden in een dergelijke stad is zeker een
belevenis, maar wel eentje voor iemand met ervaring en een gezonde dosis
zelfvertrouwen.
Na Napels ging het voorwiel weer naar het noorden richting
Venetië. We reden door het midden van Italië over de autostrade mediterranea.
Prima weg, weinig verkeer en een prachtige omgeving met bergen aan weerszijden
van de weg. Heerlijk ontspannen rijden na de Nepalese chaos.
Na een kort bezoek aan de toeristenfuik die Venetië heet
zijn we doorgereden richting de Dolomieten. De bedoeling was via een bergpass
door te steken naar Oostenrijk en dan via de Gross Glockner naar Duitsland door
te rijden. Helaas hadden de Italianen in al hun wijsheid besloten om deze
bergpass voor maanden af te sluiten. Uiteraard zonder dit bekend te maken voor
reizigers. Tevens was het teveel moeite om op tijd aan te geven dat deze pass
was afgesloten. Pas een paar km voor de afsluiting kwamen we de eerste
waarschuwings borden tegen. We zijn doorgereden met het idee van, het zal toch
niet waar zijn!?. Dus wel !!. Dit verpestte onze dag grondig. Die dag zagen we
meer van de Dolomieten dan dat ons lief was. Na 600 km door de bergen en
snelweg waren we om acht uur eindelijk bij het hotel. Mijn kont had het na 11
uur in het zadel die dag zwaar te verduren. Het ergste was dat we hierdoor de
Gross Glockner niet hebben gereden. Daar had ik mij wel op verheugd. Helaas,
dat blijft staan voor een volgende keer.
Na nog twee dagen lekker door Duitsland te hebben gereden
hebben Wiel en ik in de Eifel afscheid van elkaar genomen en zijn ieder op huis
aan gegaan.
Terugkijkend hebben we een prima vakantie gehad. De motoren
hebben zich prima gehouden, de wegen waren over het algemeen prima en het weer
was warm, maar droog op een paar buien na. Wiel had mooie routes uitgezet met
veel afwisseling en lengte, de hotels waren ook prima en de biertjes na afloop
van een dag rijden lekker koud. De grootste ergernissen tijdens de reis waren
de wegafsluitingen in Italië die gewoon doorgaande routes compleet blokkeerden.
Vaak slecht en laat aangegeven en niet voorzien van omleidingsroutes. Dit
zorgde altijd voor tijdverlies, omdat er vaak behoorlijk omgereden diende te
worden.
Wiel, bedankt voor je voorbereidingen en gezelschap. Wat mij
betreft is een volgende reis samen richting de Balkan een prima plan voor
volgend jaar. Tot de volgende keer.
Reacties
Een reactie posten