Italië Reis 2024
Dagroute 11
Dag 12
Dagroute 11 – R11
Van Sequals (IT) naar het hotel in Taufkirchen (Oostenrijk).
De route is 386 km lang en heeft volgens de routeplanners
een rijtijd van 6-7 uren.
Vanuit het hotel rijden we in Oostelijke richting naar de
rivier Tagliamento en volgen vandaar de SP1 in Noordelijke richting. Net voor
Anduins kunnen we genieten van de eerste bochtencombinaties. We volgen dan de
loop van het riviertje (beek) Arzino in Noordelijke richting.
De hoogte/
hoogteverschillen en bochtencombinaties nemen toe naarmate we verder in
Noordelijke richting rijden.
Bij Tolmezzo steken we de rivier Tagliamento over
en rijden dan in Noordelijke richting over de Oostelijke oever van de rivier
But.
We volgen de SS52Bis in Noordelijke richting en met prachtige
bochtencombinaties naderen we de grens Italië – Oostenrijk. Op de grens
(Plöckenpass) kijken we of het Freilichtmuseum des Gebirgskrieges nog
interessante informatie biedt.
Dan gaat het over de B110 in Noordelijke
richting naar Oberdrauburg waar we de rivier Drau oversteken.
Over de B100 en
de B107 rijden we verder in Noordelijke richting langs het Nationaal Park Hohe
Tauern. De kenners weten dan al dat we vervolgens volop kunnen genieten van de
Grossglockner Hochalpenpas.
Na deze prachtige bergpas rijden we langs de Zeller
See verder in Noordelijke richting. Bij het plaatsje Lofer buigen we over de
B311 af in Oostelijke richting en volgen de B178 tot Erpfendorf. Vandaar gaat
het weer in Noordelijke richting en volgen we de loop van de rivier Tiroler
Achen.
Over de B305 passeren we de grote Chiemsee en steken we later de rivier
de Inn over. Dan volgen we de B15 in Noordelijke richting tot we ons hotel in
Taufkirchen bereiken.
Dagverslag
*Je hebt inmiddels als begrepen dat dit verslag later is
gepubliceerd dan de bedoeling was. Daaruit kun je ook afleiden dat de dag niet
is verlopen zoals gepland. Hieronder kun je lezen wat er zoal gebeurd is.
Omstreeks 09.00 uur zijn we vanuit het hotel vertrokken en
reden we meteen weer de bergen in. Het eerste uur en een beetje hebben we
bijzonder genoten van de mooie bergweg, maar ook van de uitzonderlijk mooie
vergezichten. We zijn dan ook enkele malen gestopt en hebben niet alleen foto’s
gemaakt, maar ook gewoon in stilte genoten.
Daarna zijn we verder in noordelijke richting gereden en zijn we de rivier de Tagliomento overgestoken. Van een rivier was nu nauwelijks sprake, het was een brede rivierbedding die op een klein stroompje na, helemaal droog stond!
Via Paluzza wilden we
over de SS52Bis de grens met Oostenrijk over steken en daar een openlucht
museum bezoeken. Ergens zagen we een bord staan dat een weg naar een plaatsje
was afgesloten, maar omdat alle verkeersborden richting Oostenrijk niet
afgekruist of afgeplakt waren, zijn we doorgereden. Natuurlijk in de
veronderstelling dat deze belangrijke pas gewoon geopend zou zijn.
Mooi niet dus. Op enig moment reden we tegen een
dwarsgeplaats hekwerk aan en stond op een bord dat deze weg van mei tot en met
december 2024 afgesloten was wegens werkzaamheden. En toen begon de
ellende…..
Rene had daar op een landkaart gekeken en daarop gezien dat we het beste naar Sutrio terug konden rijden en vandaar in westelijke richting. Dan zou de kortste weg naar Oostenrijk al snel worden aangegeven. Ik twijfelde hieraan omdat ik meende te hebben gezien dat we wel heel ver in westelijke richting moesten rijden om daarna naar het noorden (Oostenrijk) te kunnen rijden. Ik wilde in oostelijke richting naar de snelweg en dan via de snelweg in Oostenrijk weer op de route aansluiten.
Omdat we er zo niet uitkwamen, hebben we de routes in onze
navigatietoestellen vergeleken en toen bleek dat de TomTom, geladen met de route van
Rene, de kortste en de snelste was. Dus zijn we teruggereden en daarna in
westelijke richting.
Die route voerde ons uiteindelijk naar de Dolomieten om pas
véél later en na véél meer km’s naar Oostenrijk te kunnen rijden. Tot overmaat
van ramp stuurde de TomTom ons op enig moment bergopwaarts tot we niet meer
verder konden. Daar was wel een kabelbaan……
Toen heb ik de eindbestemming in mijn Zumo XT geladen en
bleek dat we nog ruim 350 km moesten rijden. Het was toen 13.30 uur.
Nu kan ik nog een heel verhaal schrijven over het rijden in de bergen, het rijden op de tolwegen, het balen, een tolvignet te moeten kopen, extra tol te moeten betalen, de frustratie en de druk om op tijd bij het hotel aan te kunnen komen. Maar ik denk dat ieder dat wel kan bedenken. Het is dan belangrijk om in oplossingen te blijven denken en om vooral door te gaan. Je niet te laten leiden door negatieve gevoelens of gedachten. Ook dit soort dagen of momenten horen bij een reis.
Het was 20.00 uur toen we de sleutelkaarten van het hotel
konden ophalen bij het aangegeven ophaalpunt en wij naar het hotel reden.
Daar aangekomen was het snel douchen en daarna op zoek naar
een geschikt restaurant om nog wat te kunnen eten. Het was 21.30 uur toen we een
warme maaltijd naar binnen werkten en het leed van de dag met bier wegspoelden.
De dag na deze lange reis (van maar liefst 640 km) vertelde
Rene mij dat hij erachter was gekomen waarom de TomTom zulke vreemde waardes en
routes had aangegeven. Hij had niet de plaats Taufkirchen, maar telkens
Taubkirchen als bestemming ingevoerd.
En om het leedvermaak nog groter te maken, nog even een overzicht van onze geweldige dagroute. De pijl geeft aan waar alle ellende begon. 😮
Reacties
Een reactie posten