MyRoute-app | een Route of Track Downloaden

 MyRoute-app 

Een route downloaden





MRA Navigation Next

Op mijn zoektocht door al die mooie functionaliteiten die de MyRoute-app biedt, heb ik wat gestoeid met het downloaden van routes met behulp van de MRA Navigation Next app. Die routes (tracks) heb ik eerst met behulp van de MyRoute-app op m'n pc gemaakt en in de (MRA)cloud opgeslagen. Hierna heb ik de routes (als tracks) gedownload en op m'n Zumo XT geïnstalleerd.

Ik heb geen handleiding(en) gelezen en ben gewoon aan de slag gegaan. Hiervan heb ik wat notities gemaakt en die wil ik met jullie delen zodat je een beeld kunt vormen hoe het in de praktijk werkt.

Wat heb je nodig?

Natuurlijk begint het met de MyRoute-app en de MRA Navigation Next app op je smartphone. Hiervoor heb je de juiste abonnementen nodig om de functionaliteiten te kunnen gebruiken.
Ook moet je smartphone een (data)verbinding met 'de cloud' kunnen maken. Hiervoor gebruik je een Wifi verbinding of een 4/5 G dataverbinding van je smartphone.

Daarnaast heb je een navigatietoestel nodig waarmee je een verbinding kunt maken via de smartphone. 
In mijn geval is dat een Garmin Zumo XT waarvoor ik de Garmin Connect app en de Garmin Drive app op m'n smartphone heb geïnstalleerd. De verbinding tussen de smartphone en de Zumo XT verloopt via een bluetooth verbinding. 

De data van een track of een route worden namelijk via de MyRoute-app op een server (in de cloud) opgeslagen. Op die server heb je een eigen account waar al je data aan gekoppeld zijn.
De smartphone (met de juiste app's) zorgt voor de data-uitwisseling tussen de opgeslagen data op de server (in de cloud) en het navigatietoestel. De data van bijvoorbeeld een route worden via de app op de smartphone opgevraagd en gedownload naar de smartphone. Dan worden die data door de smartphone naar het navigatietoestel gezonden en daar opgeslagen. De smartphone is dus een héél belangrijk 'medium' in dit proces!
Het overgrote deel van storingen kun je dan ook naar de smartphone (en de apps) herleiden.

Een route downloaden

Hieronder beschrijf ik in algemene termen hoe ik routes uit de cloud (zeg maar door MyRoute-app opgeslagen) heb gedownload en op m'n Zumo XT geïnstalleerd.

  • Mijn Garmin Zumo XT ingeschakeld en gewacht tot deze een verbinding had opgebouwd met de smartphone (Drive app)
  • de Navigation Next app geopend en naar het juiste scherm gegaan

  • Onder de knop [Routes] vind je alle routes/tracks die je daar hebt opgeslagen. Daar heb ik de route (of track) geselecteerd.
  • Na selectie van de route/ track wordt deze info op een nieuw scherm getoond.
  • Door op de downloadknop te klikken kom je in een sub-menu (kies download type) waarin je kunt aangeven in welke format of type je de route wilt downloaden. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je een route (met routepunten) als een track (zonder routepunten) wilt downloaden. Dit is erg handig, maar is het sub-menu niet echt duidelijk. Het kan verwarring oproepen en ik heb hier dan ook zelf de nodige fouten mee gemaakt. Door te scrollen moet je het gewenste type (format) kiezen.
    Door op de gele [Download] knop te klikken start je dan de download

  • Hierna verschijnt een klein pop-up scherm waarin wordt aangegeven dat het bestand is opgeslagen (smartphone geheugen). Je moet dan aangeven wat je met het opgeslagen bestand wilt doen.  Met de optie [Downloads] open je de map met downloads op je smartphone. Als je aangeeft dat je het bestand wilt exporteren dan volgt een nieuw menu.


  • Nadat je op [Exporteren] hebt geklikt opent een nieuw pop-up scherm met de mogelijkheden om de download te delen of te openen. Kies hier voor de optie [Open]


  • Nadat je [Open] hebt geklikt, verschijnt een nieuw pop-up scherm met de keuzemogelijkheden. Dat zijn apps op je smartphone waarmee je het bestand dat je hebt gedownload, kunt openen. In dit voorbeeld moet je dan voor de Garmin Drive app kiezen door hierop te klikken


  • Op het moment dat je een app gekozen hebt, verloopt het proces verder via die app!
    In dit voorbeeld opent de Garmin Drive app en geeft die een melding dat een bestand ontvangen is en moet je aangeven dat je dit bestand naar het toestel (in dit geval de Zumo XT) wilt verzenden. Hiervoor klik je op de [Verzend] knop



  • Het route/ track bestand is nu naar het navigatietoestel verzonden en kun je het proces afronden. Hiervoor ga je door met het installeren en openen van het routebestand op je navigatietoestel.


Veel handelingen en mogelijkheden

De procedure zoals ik die hierboven beschreven heb zal niet de enige zijn die tot succes zal leiden. Maar zoals jullie uit de beschrijving al hebben kunnen opmaken, zijn er veel opties en dus ook veel verschillende instellingen!
Je zou je dan ook kunnen afvragen of de maker(s) hierin niet zijn doorgeschoten in het creëren van al die verschillende opties. Voor een doorsnee gebruiker kun je, naar mijn mening, wel stellen dat er teveel opties zijn en dat hierdoor verwarring kan ontstaan. Om veeleisende gebruikers tevreden te stellen en om de doelgroep te vergroten is het tegenwoordig (helaas) noodzakelijk om zulke opties aan te bieden.

Wellicht zou het al helpen als men aan het begin van het proces een keuze kan maken tussen profielen. Zo kan iedere gebruiker een of meerdere profielen aanmaken. Vanuit een gekozen profiel worden dan vooraf ingestelde opties ingeschakeld en is de gebruiker met enkele muisklikken klaar. Iemand die bijvoorbeeld alleen maar routes wilt downloaden en die vervolgens als track naar z'n toestel wilt exporteren kan dit eenmalig instellen. 
Het is zomaar een gedachte die in mij is opgekomen omdat het product eigenlijk te goed is en doorsnee gebruikers juist hierdoor afhaken. En dat zou zonde zijn.




Reacties