Motorroutes | Eerste ritje (2024) in de Eifel

 Eerste ritje (2024) in de Eifel 




Eifel Route 13

Gisteren, dinsdag 30 april, heb ik voor het eerst sinds lange(re) tijd weer eens een ritje in de Eifel gemaakt. Normaliter rij ik er regelmatig, maar om diverse redenen ben ik er langer niet geweest. Tijd voor een hernieuwde kennismaking dus.

Als basis voor deze rit had ik gekozen voor de Eifel Route 13 die ik lang geleden gemaakt heb. Die route heb ik destijds speciaal samengesteld om mijn vaardigheden & technieken bij te houden of te verbeteren. Daarbij heb ik destijds ook op de afstand en benodigde rijtijd gelet. Het startpunt van de route moest voor mij goed bereikbaar zijn en de route moest in een dagdeel te rijden zijn. 

De tijd verstrijkt en in de loop der jaren is mijn beeld over het motorrijden natuurlijk veranderd. Tegenwoordig vind ik het fotograferen tijdens een motorrit al even belangrijk als het motorrijden en hierdoor ben ik ook meer bewust van de omgeving. De fotomomenten zorgen er ook voor dat ik regelmatig een korte pauze neem, hetgeen weer beter is voor m'n gezondheid. 

Toen ik de Eifel Route 13 op maandagavond op de kaart bekeek, zag ik nieuwe mogelijkheden. Kleine wijzigingen die de route wel mooier zouden maken, maar niet ingrijpend zouden wijzigen.

Eifel Route 13 Plus    

Met de nieuwe test-route geladen ben ik dan ook omstreeks 10.00 uur richting het startpunt in Aken vertrokken. Voor mij is dat een ritje van zo'n 30 minuten over de snelweg. 

Ondanks het bewolkte weer was de temperatuur al aangenaam en wist ik dat deze nog behoorlijk zo oplopen. Een mooie gelegenheid om de luchtcirculatie van m'n Stadler motorpak te testen.

Al snel na de start kwam ik bij de eerste wegwerkzaamheden uit en kon ik die gelukkig op een vrij simpele manier omzeilen. De officiële omleiding, die volgens Duitse standaard niet echt goed was aangegeven, zou veel meer tijd (en km's) gekost hebben. 

Daarna kwamen ook al snel de mooiere bochten waarvoor de Eifel onder de motorrijders bekend staat. Het was voor mij weer even wennen aan die snelle bochten & bochtencombinaties omdat ik de laatste jaren veel in België en Luxemburg gereden heb. Daar heb je véél minder brede wegen met goed asfalt.
De bochtensnelheid liep gedurende de dag dan ook gestaag op.

Bij het plaatsje Blankenheim kwam ik uit bij de tweede, grotere wegwerkzaamheden. Daar was de doorgaande weg B258 afgesloten en moest ik na enkele km's weer terug naar Blankenheim. Via de B51 en de L115 kwam ik later uit op de K41, een onbekende verbindingsweg tussen de L115 en de B258. En die was echt niet verkeerd, maar gewoon heel plezierig om te rijden!

In het tweede deel van de route kwamen de kleinere bos/ landwegen met de krappe en onoverzichtelijke bochten. Daar moet je dan technischer rijden met een andere mindset. Het gaat dan niet om de snelheid, maar om de behendigheid en de veiligheid. De wegen zijn smal met veel onoverzichtelijke (blinde) bochten waardoor je altijd voldoende marges moet inbouwen. Als een tegenligger die veiligheid niet hanteert, dan moet je die situatie zelf kunnen oplossen.




Na de prachtige haarspeldbochten tussen Reifferscheid en Fuchshofen heb ik de motor geparkeerd en een boterhammetje gegeten. Ik raakte toen in gesprek met een bewoner die verteld dat hij op z'n 45ste met motorrijden was gestart. Inmiddels was hij 84 jaar en enkele jaren geleden, nadat hij een bocht had gemist, met het motorrijden gestopt . En al pratende duurde m'n pauze toch langer dan ik eigenlijk gepland had. Maar ook van die gesprekken kun je gewoon genieten.

Na de pauze volgde het gewijzigde deel van de route en kan ik alleen maar schrijven dat ik ervan genoten heb. Ik kende dit deel wel uit andere routes, maar de combinatie met deze route maakte het echt wel plezierig.

Veel bochtenwerk, hoogteverschillen, goede en minder goede wegen maakten het een genot om er te rijden. En dan niet te vergeten die prachtige natuur en vergezichten.


  
Het was dus een goed idee om de oorspronkelijke route wat te wijzigen en na zo'n 45 minuten rijplezier bevond ik mij alweer bij het mooie plaatsje Monschau.
Daarna passeerde ik de bekende Biker Ranch in Simmerath en wilde ik de route terug volgen, hetgeen echter niet kon door wegwerkzaamheden.
Vanaf Simmerath heb ik ruim 30 minuten aan tijd en de nodige km's verloren door diverse wegwerkzaamheden. Normaliter worden die in Duitsland goed aangegeven, maar is daar kennelijk behoorlijk de klad in gekomen. Ik vermoed dat ook in Duitsland geen enkele vorm van afstemming is en bepalen lokale autoriteiten of uitvoerders hoe een omleiding verloopt. 
Dit laatste tot mijn grote frustratie op de terugweg.

Ondanks het frustrerende laatste deel in Duitsland heb ik geweldig genoten van deze prachtige dag en route. Na 345 km parkeerde ik m'n motor weer op z'n plaatsje en kon ik de foto's/ video's die ik tijdens de rit gemaakt had, bewerken.

De gewijzigde route zal ik binnenkort op mijn blog publiceren. Waarschijnlijk zal die 'Eifel Route 13 Plus' als naam krijgen.

Tot dan moeten jullie het met de onderstaande foto's doen.



deze veldweg is geen deel van de route!


 
 

   



Reacties