Blog | Discriminatie of rechtmatige beperkingen (vervolg 2)

 

 Discriminatie of rechtmatige beperkingen (vervolg 2)




Discriminatie of rechtmatig

In twee voorgaande berichten heb ik geschreven over vergaande beperkingen (tijdelijke afsluitingen voor motorrijders) die gepland waren in Duitsland. Met name het Pilotprojekt Holzminden 2024 ging daarin heel ver. In het artikel van Motorradonline.de las ik het goede nieuws dat de voorgenomen afsluitingen opgeschort zijn!

Georganiseerd protest

Om al die maatregelen, die vooral door de links georiënteerde milieupartijen bedacht waren, het hoofd te kunnen bieden, hebben verschillende Duitse motorrijdersbewegingen hun krachten gebundeld. En dat met succes!

Enkele dagen na de laatste protestrit in april, maakte het Verkeersministerie van de Duitse Deelstaat waaronder Holzminden valt, bekend dat alle voorgenomen maatregelen opgeschort worden.

Volgens verschillende woordvoerders waren de voorgenomen maatregelen juridisch niet haalbaar vanwege het eenzijdige karakter (vooral gericht op motorrijders) en miste de gehanteerde 90 dB (stand) waarde een wetenschappelijke onderbouwing.

De rechterlijke macht en de betrokken ministeries erkennen de overlast die de plaatselijke bevolking ondervinden, maar geven aan dat alle betrokkenen (dus alle verkeersdeelnemers én de bevolking) hierin verantwoordelijkheid dragen. Alle partijen moeten gezamenlijk naar een oplossing werken.

Belangrijk signaal  

Hiermee hebben het Duitse verkeersministerie en de Rechterlijke macht van de deelstaat een duidelijk signaal afgegeven.

Het is juridisch kennelijk niet mogelijk om slechts een specifieke groep verkeersdeelnemers (de motorrijders) in hun recht, n.l. het gebruik maken van de openbare weg, te beperken. Dit is in ieder geval niet mogelijk als men uitsluitend tot doel heeft om het woongenot van specifieke bewoners te waarborgen. Daartoe zou men niet alleen uitvoerig wetenschappelijk onderzoek moeten doen, maar moeten de maatregelen proportioneel zijn. 

Een ander signaal dat van dit besluit uitgaat is dat de gehanteerde (stand) waarde van 90 dB niet als rechtmatig gezien wordt!
Dat kan natuurlijk ook grote gevolgen hebben voor de maatregelen die in andere landen (zoals Oostenrijk) genomen zijn waarbij die 90 dB waarde gehanteerd wordt. Zoals bekend wordt die waarde met name in delen (trajecten) in Oostenrijk gebruikt en worden daar stevige boetes uitgedeeld. Aan de rechtmatigheid van die praktijken wordt al langer getwijfeld, maar wacht de overheid van Oostenrijk een uitspraak van het Europese Hof af. Tot die tijd blijft het boetes uitdelen.....

Voor Nederland kan deze uitspraak als mooi voorbeeld gelden.

In Nederland zijn ook verschillende gemeentes druk doende met het oprekken van de wetgeving waardoor motorrijders - als enige groep - benadeeld worden. 
Ook bij die gemeentes en voorgenomen beperkingen kunnen motorrijders nu met meer succes bezwaar of beroep indienen. En zoals het voorbeeld hier heeft aangegeven, zal gezamenlijk optreden de kansen op succes aanzienlijk verhogen! 

    

Reacties