Blog | Een dagje Motorbeurs Utrecht

 Een dagje Motorbeurs Utrecht




Motorbeurs - terugblik

Ik moet al terug naar 2019 toen ik voor het laatst de Motorbeurs in Utrecht heb bezocht. In de jaren ervoor heb ik de beurs als gewone bezoeker bezocht, maar heb ik ook enkele jaren als medewerker Exposant (motorreizen) meegemaakt.
Het was dan ook dat ik met meer dan gewone interesse de huidige beurs heb bezocht.

Veranderde opzet 

Natuurlijk heb ik heb ik de ontwikkelingen van deze Motorbeurs tijdens de laatste jaren wel - zij het van afstand - gevolgd. Doordat ik de laatste jaren wat meer 'afstand'  tot de beurs had, kon ik natuurlijk met een redelijk frisse en neutrale blik hiernaar kijken. 

Mijn beursbezoek begon eigenlijk al toen ik het combo-kaartje kocht, waarbij ik een toegangskaartje en een Ov-kaartje tegen gereduceerde prijs kon kopen. En de prijs hiervoor viel mij best mee. Jammer genoeg betekende dit wel dat ik in de daluren moest reizen, hetgeen je vrijheid toch wel beperkt. En als het Openbaar vervoer, met name het deel dat Arriva voor rekening nam, normaal zou zijn uitgevoerd, dan was het zeker een goed product. Maar helaas is Arriva wederom een spelbreker (onbetrouwbaar) gebleken.

Op de beurs  

Omstreeks 11.00 uur betrad ik het beurscomplex en probeerde ik via de beurs-app mijn weg te vinden. Maar daar moet ik helaas van schrijven dat dit niet echt prettig werkt. Ik heb het enkele malen geprobeerd, maar om de een of andere reden werkte het gewoon niet intuïtief of kon ik er gewoon niet mee uit te voeten...

Gelukkig kun je je ook heel goed zonder die app vermaken en als je naar de borden kijkt, kun je het ook gewoon vinden. 
Wat mij meteen opviel was de ruimtelijke indeling. Zo herinner ik mij dat ik jaren heb gekend waar er geen stukje ruimte onbenut was en dat je nauwelijks ruimte om te lopen had. Dat was nu echt wel anders.

In de nieuwe (huidige) opzet is er een grotere diversiteit, een breder aanbod aan motor gerelateerde exposanten. En ik moet eerlijk bekennen dat deze opzet mij goed bevalt. Een grote diversiteit aan activiteiten, stands, handelaren maken dat je je gemakkelijk een hele dag kunt vermaken. En gelukkig is ook hal 7 weer voor een mooi deel bezet door de motorfabrikanten. Opvallend was het grote aandeel van Chinese (of gelieerde) merken op de beursvloer. En dan wordt ook het aanzienlijke prijsverschil met de - niet Chinese - fabrikanten meteen zichtbaar. Wellicht dat dit verklaarde waarom de CFMoto stand veel kijkers trok. 

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om op verschillende motoren te zitten en te staan. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar Allroadmotoren, vandaar. En dan is het erg leuk (en interessant) om de verschillen tussen de motoren vast te stellen. Zo waren er motoren waar ik een goed gevoel mee/ bij had en was er ook een motor waar ik gewoon niet goed op paste. 

Even een foto-impressie.









En natuurlijk heb ik nog wat bekenden gesproken, diverse shows bekeken en heb ik ook een lezing van Leonie Sinnige bezocht. Dat was niet alleen leuk, maar ook erg interessant en heb ik daar toch weer een aantal nuttige dingen gehoord!



Zoals ik eerder al aangaf, heb ik de huidige opzet als heel prettig ervaren. Er was echt wel genoeg te zien, te horen en te bezoeken om een hele dag te vullen.
Ja, het is anders dan vroegá, maar het hoeft ook niet allemaal hetzelfde te blijven. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.....
Maar de wereld verandert heel snel en verandering hoeft helemaal niet slecht te zijn, integendeel. 

Ik hou wel van nieuwe dingen te zien, te leren, te ervaren ook al is dat soms spannend. Maar als je als motorrijder niet tegen wat spanning kunt, dan heb je echt wel de verkeerde hobby. Er zit toch echt wel iets avontuurlijks in elke motorrijder, of niet dan?




 

 



Reacties