1000km-beurt voor m'n reismaatje
1000 km
Wie ooit een nieuwe motor heeft gekocht kent dat magische getal (en dan bedoel ik niet het aankoopbedrag) waarvan de fabrikant aangeeft dat je daarna pas lekker door kunt rijden. Doorgaans gaat het bereiken van die km-stand gepaard met een 1000km - beurt.
Zelfs na 20 motoren te hebben ingereden blijft het ook voor mij altijd een spannende periode. De motor is nieuw, alle onderdelen moeten nog worden ingereden en je moet je beperken tot de helft van het maximale toerental dat de motor doorgaans aankan.
Het grote voordeel van de ervaring die ik inmiddels heb opgebouwd, is dat ik ook een programma in m'n hoofd heb dat ik gebruik om de motor in te rijden. Zo rij ik weinig snelweg km's, rij ik veel in de Zuid-Limburgse Heuvels (en aangrenzend Belgisch landschap), rij ik met zoveel mogelijk wisselende toerentallen, schakel ik zoveel mogelijk en probeer ik vooral soepel te rijden. Ik start met rijden in het lage toerentalbereik en bouw dit op naarmate ik meer km's met de motor heb afgelegd. Hoe verder ik de 1000 km nader, hoe hoger de toerentallen worden.
En dan bereik je tijdens een van die ritten de magische 1000 en is het tijd voor een innerlijk feestje. Vooral als de motor zonder enige problemen door die eerste 'shake-down' is gekomen!
Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik gisteren (15 februari) deze km-stand bereikt. Gelukkig had ik eerder al een afspraak bij m'n dealer gepland en zo kon ik vandaag (16 februari) de 1000-beurt laten uitvoeren.
Vanochtend ben ik omstreeks 07.50 uur op m'n motor gestapt en naar Van Gerven Motoren in Bergeijk gereden. Daar aangekomen werd de motor meteen op de lift geplaatst en ging de monteur aan de slag.
Het belangrijkste deel uit de 1000km-beurt is volgens mij nog steeds het vervangen van de speciale olie en de oliefilters.
Daarna volgt een inspectierondje waarbij de, door de fabrikant, opgegeven controlepunten worden gecontroleerd. Bij mijn KTM werden vervolgens nog enkele software-updates geïnstalleerd.
Na twee uurtjes was de motor weer netjes in orde gebracht en kreeg ik de sleutel overhandigd. Natuurlijk volgt ook later de factuur, maar maak ik mij daar geen zorgen over.
Inrijden vervolg
Voor mij eindigt het inrijden van m'n nieuwe motor niet bij het uitvoeren van de 1000km-beurt. Alhoewel de fabrikanten doorgaans aangeven dat je na het uitvoeren van deze beurt meteen vol aan de bak kan, doe ik dat niet.
Ook nu zal ik enige tijd (een aantal ritten) het toerental geleidelijk opbouwen tot dat het maximale toerental bereikt wordt. Hierbij bereik je dan ook hogere snelheden en heb je voldoende gelegenheid om de motor ook op hogere snelheden te testen en te leren kennen. Voor deze fase gebruik ik vooral de Duitse snelwegen waar je nog met hogere snelheden mag/ kunt rijden.
Ik gebruik de fase om een motor 'in te rijden' dus ook heel bewust om de nieuwe motor te leren kennen. Want elke motor is anders.
Daarnaast is het een mooi excuus om gewoon even een ritje te kunnen maken 😎
Daarnaast is het een mooi excuus om gewoon even een ritje te kunnen maken 😎
Reacties
Een reactie posten