Eerste indruk KTM Schuberth C5
Schuberth C5 versus C4 Pro
Zijn 12 uren rijden met de Schuberth C5 helm genoeg om al een goede eerste indruk te krijgen? In mijn beleving zijn de verschillen met de C4 Pro groot genoeg om er nu al iets over te schrijven.
Mijn eerste (motor) helm was een Schuberth C2. Die werd opgevolgd door de C3 en daarna kwam de E1. Toen volgde een jaartje zonder motorrijden en kocht ik in november 2021 de Schuberth C4 Pro (KTM uitvoering).
Door een defect aan de C4 Pro kon ik onlangs -met gesloten knip- naar de Schuberth C5 (KTM uitvoering) wisselen. Hiervoor wil ik nogmaals mijn dank uitspreken naar Luc van Gerven (Van Gerven Motoren) en KTM Nederland.
Je kunt dus stellen dat ik best een loyale Schuberth gebruiker ben en dat ik inmiddels enige ervaring met deze helm fabrikant heb. De loyaliteit komt eigenlijk voort uit de service die ik in de loop der jaren ben gaan waarderen. Daarbij staan de ontwikkelingen bij Schuberth niet stil en ben ik vooral voorstander van een stille, degelijke systeemhelm.
Doorgaans kun je bij Schuberth wel stellen dat ze degelijke helmen produceren die dan ook in de hogere prijsklasse vallen.
Ik beperk mij dan ook tot mijn eigen ervaringen met de systeemhelmen van Schuberth.
Belangrijkste verschillen
Zonder meteen in technische details te vervallen zijn er een aantal zaken die mij al snel zijn opgevallen.
Toen ik de C5 voor het eerst opzette viel mij op hoe comfortabel die helm zit ten opzichte van de C4. Nu was de C4 zeker niet onprettig, maar het is echt wel een groot verschil!
Waarschijnlijk voelt het verschil zo groot doordat de oren veel meer ruimte hebben. Ik voel absoluut geen drukplekken bij de oren en dat terwijl ik wel brildragend ben.
Tijdens het rijden viel mij op hoe stil de C5 is ten opzichte van de C4. Bij de C4 Pro hoorde ik altijd een windruis aan de linkerzijde van de helm. Daarbij veroorzaakten de kiertjes rondom het vizier veel ruis. Je kunt aan de buitenkant heel goed zien dat het vizier van de C5 veel beter aansluit dan dat van de C4 Pro. De C5 is dan ook beduidend stiller!
Als je de helm opzet en het kinbak sluit, dan kost dat bij de C5 geen enkele moeite. Bij de C4 Pro moest ik het kinbak altijd stevig aandrukken voordat de sluiting pakte. Dus was dat meestal met 2 handen de helm sluiten.
De C5 hoef je maar te laten zakken en licht aan te drukken, sluit dus met één hand!
Bij de C5 blijft het vizier in de laatste stand (geheugen) staan nadat je de helm (kinbak) hebt opgeklapt. Als je de helm dan weer sluit, staat het vizier automatisch in de laatste stand.
Het zonnevizier van de C5 is beduidend beter dan dat van de C4 Pro. Het geeft een mooi helder beeld en de bediening is super eenvoudig.
De ventilatie van de C5 is met zekerheid beduidend beter dan die van de C4 Pro!
Hier hebben de techneuten van Schuberth echt wel hard aan gesleuteld en dat merk je meteen.
Het geluid
Zowel de C4 Pro als de C5 zijn standaard uitgerust met ingebouwde luidsprekers voor een headset.
De installatie van de specifieke headsets (de SC2 voor de C5 en de SC1 voor de C4 Pro) was bij beide helmen heel eenvoudig.
Het geluid van de SC2 in de C5 helm is echter beduidend beter, mooier dan de SC1 in de C4 Pro!
Op dit moment moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de SC2 minder gebruikersvriendelijk vind dan de SC1.
Dat heeft natuurlijk te maken met de meer uitgebreide functies van de SC2, maar hierdoor ontstaat dan ook weer minder gebruiksgemak.
Upgraden naar de C5?
Nu kun je de vraag natuurlijk verwachten van de C4 (Pro) eigenaren/ gebruikers of het zinvol is om naar de C5 te wisselen.
Dat is mijns inziens een gewetensvraag en kan ik die moeilijk beantwoorden.
Ik heb de overstap naar de C5 moeten maken doordat de C4 Pro defect raakte. Anders had ik er wellicht nooit over nagedacht. Ik was tevreden met de C4 Pro.
Dat zou anders zijn geweest als ik - om de een of andere reden - een tijdje met de C5 zou hebben kunnen rijden. Dan had ik ervaren wat ik hierboven beschreven heb. En dan zou ik, met grote waarschijnlijkheid, niet meer tevreden zijn geweest met de C4 Pro. Dat zou dus gewoon een luxe probleem zijn geworden......
En de uitkomst hierop kunnen jullie wel raden.
Reacties
Een reactie posten