Een nieuw Reismaatje
Marktwerking
Het is elk jaar dezelfde onrust die zich van mij meester maakt. Een onrust die doorgaans medio oktober toeslaat als de motorfabrikanten hun nieuwe modellen én prijzen bekend maken.
Tijdens deze periode word ik onrustig en besteed ik vele uren aan het bekijken van al die mooie promotiefilmpjes en lees ik ook graag die prachtige verslagen van de motorjournalisten (kenners......).
Dan gaat m'n geest steeds meer met mij op de loop en bekruipt mij meer en meer het gevoel dat ik ook iets moet doen. Kennen jullie dat gevoel?
Dat is toch een bijzonder knap staaltje van marketing door de motorfabrikanten.
Met kleding of andere goederen heb ik dat gevoel haast nooit, krijgen ze mij niet gek, kunnen ze me niet warm of koud maken. Maar met motoren.....pff.
Gelukkig heb ik dat gevoel in de loop der jaren weten te benutten. Ik weet dat de kans dat ik toch een slachtoffer van die marketingstrategie zal worden groot is. Daarom benut ik die wetenschap om die onrust in mijn voordeel te gebruiken.
In plaats van gewoon voor de meest mooie of technisch doorontwikkelde motor te gaan, kijk ik naar de financieel meest gunstige optie. Ja, dan klopt het dat het eigenlijk zo zou moeten zijn dat je een motor langere tijd moet kunnen houden. Zeker met de huidige prijzen waarbij je al snel meer dan € 30.000 betaalt voor een goede reis of toermotor in het hogere segment.
Maar helaas is de praktijk in de motorbranche anders en verliezen motoren doorgaans vrij snel, behoorlijk aan waarde. Zeker als je, net als ik, jaarlijks veel kilometers op de teller zet. Dan merk je al snel dat er nog steeds een magische grens of een oude overtuiging is die ervan uitgaat dat een motor bij 50.000 km naar de sloop kan. Om het zo maar even plat uit te drukken.
De motorfabrikanten hebben hier een dubbele rol.
Enerzijds ontwikkelen zij steeds betere, betrouwbare en duurzame motoren die natuurlijk ook weer duurder zijn.
Anderzijds hanteren zij de uitgekiende marketingstrategie die ons als gebruikers doet geloven dat wij zo vaak mogelijk een nieuw exemplaar moeten kopen.
Hierbij hanteren zij een mooie techniek die altijd werkt. Zij brengen met grote regelmaat een nieuw of een verbeterd model op de markt en besteden veel geld (en aandacht) aan de promotie hiervan.
En bij elk nieuw of verbeterd model dat wordt uitgebracht, zakt jouw (ooit nieuwste) model automatisch in (dag) waarde. Ongeacht het bouwjaar, aantal km's of technische staat. En de mooie accessoires die je er ooit bij gekocht hebt, kun je veelal niet overnemen naar het nieuwe model. Dat is pas marktwerking!
De KTM 1290 Super Adventure S (2023)
In de loop der jaren heb ik ontdekt dat ik gewoon gevoelig ben voor deze marktwerking. Daarom probeer ik de financiële schade zoveel mogelijk te beperken als mijn brein weer wilt toegeven aan die verleidelijke filmpjes en technische verslagen.
Bij KTM is de ontwikkelsnelheid van nieuwe motoren of modellen erg hoog. Het is dan ook meer regel dan uitzondering dat elke 2 jaren (maximaal 3 jaren) een nieuw model wordt uitgebracht. Dat geldt overigens ook voor de doorontwikkeling van bestaande modellen.
Dat is vreemd genoeg dan ook een goede tijd om een al-bestaand model te kopen. Net als bij andere merken wil KTM dan zoveel mogelijk voorraad verkopen. En dan komen er acties...... kortingen ...... extra's...... die je normaal echt niet krijgt.
En daar heb ik nou weer even gebruik van gemaakt!
Vanochtend heb ik bij m'n favoriete dealer Van Gerven Motoren in Bergeijk een nieuwe KTM 1290 Super Adventure S (model 2023) gekocht. In al die jaren dat ik klant bij Luc van Gerven ben, heb ik altijd mooie deals gekregen. Maar nu was die extra mooi door de korting die KTM op dit model gaf. Tevens, als bonus, heb ik een verlengde garantieperiode gekregen die hierdoor geen 2 maar 4 jaren is.
Door niet van model te wisselen kan ik alle accessoires die op m'n huidige motor zitten, mooi overzetten naar de nieuwe motor!
Nu is het alleen nog even wachten tot de aflevering in januari 2024.
Reacties
Een reactie posten