de Halma - Bochten Route
De route is ingeklemd tussen de grenzen met Frankrijk en Luxemburg, waarbij je een klein stukje Frankrijk doorkruist. Voor het rijden van deze route moet je zeker op zo'n 5 uurtjes rijtijd rekenen.
Dit is een route voor de motorrijder die het rijden centraal stelt en die van bochten houdt, het liefst zoveel mogelijk bochten. In deze route kan die rijder zich helemaal uitleven op de mooie wegen met de snelle bochten en bochtencombinaties. Ook zal je gecharmeerd worden door de vele mooie boswegen met lekkere snelle bochtencombinaties. De wegen zijn voor Belgische begrippen goed te noemen, met hier en daar wat slechtere stukken.
Toch zal je ook ruimschoots kunnen genieten van de vele mooie vergezichten, de hoogteverschillen, de pittoreske dorpjes en andere bezienswaardigheden.
Hierbij wil ik toch graag een kleine kanttekening maken die zeker niet bevoogdend bedoeld is. Maar deze route is minder geschikt voor rijders die geen of weinig ervaring hebben met het rijden in een bergachtige omgeving of onvoldoende bochtentechniek.
De route start in het kleine plaatsje Wellin en eindigt in Halma. Zowel het start- als ook het eindpunt liggen dicht bij de snelweg E 411. Voor het rijden van deze route moet je ongeveer 4 -5 uren rekenen.
Vanuit Nederland kun je ervoor kiezen om via Luik de E 25 (snelweg) te volgen tot je dicht bij het startpunt bent. Vanuit de grens bij Eijsden NL moet je dan zo'n 2 uren reistijd tot aan het startpunt erbij rekenen.
Ook kun je vanuit Nederland (de grensovergang A2 bij Maastricht) via Luik, Marche en Femenne en Rochefort naar Grand Place rijden. Hiervoor heb ik twee aparte downloads (heen en terug) toegevoegd.
In het eerste deel van de route rij je langs de grens met Frankrijk in zuidelijke richting en verlaat je ter hoogte van Houdrement de N95. Meteen kun je dan van de bochtenrijke N914 genieten. Ruw, maar goed asfalt maakt dat je mooie bochtensnelheden kunt maken.
Vervolgens gaat het over de prachtige, bochtenrijke N935 verder zuidwaarts en steek je de eerste keer de Semois over. Dit riviertje zul je nog vele keren terug zien tijdens het rijden van deze route.
Na het doorkruisen van het plaatsje Sugny nader je de grens met Frankrijk en al snel rij je over de D777 enkele km's over Frans grondgebied.
Ter hoogte van Gorbion steek je de grens met België weer over en gaat het over die super mooie N810 met het goede asfalt en de snelle bochtencombinaties, naar het bekende plaatsje Bouillon. Daar kan het in de weekenden en de feestdagen zeker wat drukker zijn. Daarom heb ik daar een korte doorsteek gemaakt naar de N828.
Daarna rij je over de buitengewoon mooie N865 in oostelijke richting naar Mortehan. Deze weg zul je vanwege de mooie, snelle bochten (combinaties) en prachtige vergezichten zeker op je lijstje plaatsen.
Dan volg je over de N884 met de mooie bochtencombinaties de loop van de Semois in zuidelijke richting. Ten noorden van Florenville volg je een kleine doorsteek in oostelijke richting Naar Lacuisine. In het eerste dorpje met de naam Chassepierre kun je een bijzonder kerkje (Eglise Saint-Martin) bezichtigen. Het viel mij op omdat de kerkklokken aan de buitenzijde van de kerktoren hangen.
![]() |
foto van Google |
Via Les Bulles en Rossignol gaat het dan verder naar het plaatsje Marbehan. Van daaruit gaat de route verder in noordelijke richting naar Léglise. Bij het verlaten van dit plaatsje verlaat je met een kleine afslag ook meteen de N40. Deze afslag leid je naar een prachtige en langere bosweg die je naar Wisembach voert. Je raadt het al, je bent dan alweer vlak bij de grens met Luxemburg.
Over prachtige en bochtige landwegen met veel hoogteverschillen (en vergezichten) gaat de route dan verder in noordelijke richting. Je doorkruist hierbij veel kleine dorpjes (gehuchten) met hun specifieke landelijke karakter. In het plaatsje Fauvillers kun je je benen even strekken bij een van de vele oorlogsmonumenten uit WW2 (Battle of the Bulge).
Als je dan denkt dat de route tot een rustig, gemakkelijk einde zal komen, dan heb je het mis. Vanaf Maissin krijg je echt nog wel wat stuurwerk, maar nu op smallere land- en boswegen.
Tussen Redu en Daverdisse kun je het ESA grondstation met de vele satellietschotels bezichtigen. Je hoeft geen moeite te doen want die enorme schotels kun je gewoon niet missen.
Vanaf Daverdisse gaat het dan naar het eindpunt van deze route in het plaatsje Halma. Op korte afstand van het eindpunt kun je meteen tanken bij een Q8 of een Total tankstation. Daarna kun je ook weer snel via de snelweg of een andere route huiswaarts.
Route - Track downloaden
Maastricht A2 - Wellin downloaden
Geweldige route,alles zit er in wat ik wil als motorrijder
BeantwoordenVerwijderenDat is mooi om te lezen, dank voor je reactie.
VerwijderenHet is inderdaad een mooie route, maar ik heb nooit begrepen waarom je niet doorrijdt tot de N4 in Martelange. Daar kan je iets eten, drinken en tanken. Bij de originele versie was het nog erger en sloeg je een straat ervoor af. Nu zijn het er al 2.
BeantwoordenVerwijderenIk zou op het einde van de naam ook het jaartal vermelden dat ze gemaakt zijn. Zo heb je direct een idee hoe actueel de route is.
BeantwoordenVerwijderenDat heb ik in het verleden ook altijd gedaan, maar om de een of andere reden heb ik dat niet overgenomen in dit blog. Is de overdenking meer dan waard..... dank voor je reactie!
Verwijderen