Bochten, bochten en boswegen
Grand Place - Halma route
Wat is er mooier dan te genieten van een motorrit in de Belgische Ardennen op zo'n prachtige na zomerse dag in 2023?
Gisteren ben ik dan ook wat vroeger dan normaal opgestaan omdat ik op tijd aan de geplande motorrit wilde beginnen. Ik had namelijk voor de Grand Place - Halma Route gekozen, een motorrit die ik heel lang geleden gemaakt heb. Ik kon mij helemaal niets meer van deze route herinneren dus was het tijd voor een update.
De originele route had ik ooit op een website van een Belgische organisatie gevonden en vervolgens had ik die route naar mijn wensen aangepast. De route was nu nog maar 265 km lang, maar moest ik (volgens mijn oude gegevens) toch op 4-5 uren rijtijd rekenen. En daarbij moest ik dan ook nog zo'n 2 uurtjes voor de heenreis en 2 uurtjes voor de terugreis erbij rekenen. Het zou dan ook een lange dag worden.
Bij 14 graden Celsius ben ik om 09.00 uur vertrokken en ben ik eerst de grens met Duitsland over gehopt om daar de tank vol te gooien. Dat scheelt echt wel veel met Nederland. Voor de afstand of tijd hoef ik het niet te laten, het is immers maar 7 km rijden naar het tankstation in Duitsland.
Vervolgens ben ik weer naar de A2 (NL) gereden en zo naar het eerste startpunt bij de grens met België (A2 Maastricht - Luik). Na het doorkruisen van Luik was het al snel weer genieten op de N63 in de richting van Marche-en-Famenne. Daarna door het leuke plaatsje Rochefort, langs het riviertje de L'Homme, door het leuke plaatsje Han-sur-Lesse tot ik het startpunt in Wellin bereikte. Tijdens dit deel van de route had ik al een mooi voorproefje gekregen want ik had al prachtige stuurwegen onder de wielen gekregen!
Het was 11.15 uur toen ik met de officiële route startte en ik over de N40 naar de N95 reed. Het was meteen genieten van die prachtige vergezichten. Toen had ik nog geen idee van de grote hoeveelheid panoramaviews en hoogteverschillen waarvan ik nog zou gaan genieten. De hoeveelheid hoogtemeters die ik uiteindelijk zou afleggen is gewoon imposant. Daarom heb ik er een grafiekje van gemaakt.
Die wegen werden afgewisseld met ontzettend mooie en goede boswegen waar ik ook weer kon genieten van al die mooie - snelle bochten.
Het was voor mij al meteen duidelijk dat de oorspronkelijke route destijds was gemaakt door iemand die heel goed bekend was met de wegen in die omgeving. Super gave wegen waar je normaliter zeker niet bij zou uitkomen als je geen voorkennis hebt. Het grote voordeel is dan ook dat deze verbindings- en boswegen verkeersluw zijn. En dat was tijdens mijn route zeker het geval!
Tegen lunchtijd voerde de route mij nog even door een stukje Frankrijk (D777) en heb ik daar op een bospad m'n boterhammetjes gegeten. Ik blijf immers een Nederlander die graag Bruinbrood met een plakje kaas eet.....
Daarna was het weer terug het Belgische land in en volop genieten van al die mooie stuurwegen, pittoreske dorpjes en prachtige vergezichten.
De tijd verstreek en op enig moment realiseerde ik mij dat ik enkel bezig was geweest met het motorrijden en ik nog geen enkel moment had genomen om foto's te maken. Ik was helemaal in de flow van het motorrijden en dus genieten....
Om niet helemaal zonder foto's thuis te komen ben ik op enig moment in het gehucht Fauvillers gestopt en heb ik daar wat foto's gemaakt van een (van de vele) gedenkplaatsen voor de Amerikaanse militairen in WW2 (Battle of the Bulge).
Tijdens het rijden van de route heb ik niet alleen van het motorrijden genoten, maar heb ik natuurlijk ook goed op de kwaliteit van de route gelet. Zo heb ik wel wat verbeterpuntjes ontdekt waar ik iets mee moet doen.
Op een enkele plaats zal ik de route wat inkorten en op een andere plek zal ik het verloop van de route iets moeten wijzigen (afgesloten weg).
Maar nadat ik de route had uitgereden en ik weer op de terugweg was, bedacht ik al dat de naam (of titel) van de route niet meer passend is. Ik weet nog dat ik de routenaam destijds heb overgenomen van de originele route, mede omdat ik altijd een verwijzing naar de bron heb gemaakt. Maar omdat de originele bron inmiddels niet meer bestaat, kan ik de naam wijzigen. Tijdens het rijden dacht ik dat een verwijzing naar de vele, mooie bochten wel toepasselijk zou zijn. Maar dat voor later....
Omstreeks 18.30 uur was ik thuis en kon m'n KTM, na 562 km gereden te hebben, weer veilig en wel in de schuur gestald worden. Ik was bekaf, had spierpijn, maar ik was erg blij en gelukkig door deze prachtige rit.
Het was toen snel wassen, eten en daarna m'n bevindingen vastleggen om ze niet te vergeten. Zo ben ik toch weer tot 21.30 uur bezig geweest en m'n oogjes stilaan dichtvielen.
Een nieuwe naam voor de route
Zoals ik hierboven al geschreven heb, zal ik de route op enkele plaatsen wat aanpassen. Ook zal de originele route(naam) dan verdwijnen en zal de route met een nieuwe naam gepubliceerd worden. Ondertussen zal de huidige route, zoals ik die gereden ben, nog even blijven staan.
Mochten jullie al ideeën hebben over een nieuwe naam, stuur dan gerust een berichtje.
Reacties
Een reactie posten