Motor Routes | Routes in Roemenië checken

 Routes in Roemenië checken




Groepsreis Roemenië

Zoals ik eerder al geschreven heb, start binnenkort mijn motorvakantie in Roemenië. Deze groepsreis heb ik bij Horizon Motor Reizen geboekt en onlangs heb ik de reisinformatie met de routebestanden ontvangen. 

Mensen die mij kennen, die zich mijn website van weleer herinneren, of mijn huidige blog volgen, weten dat ik veel tijd en aandacht aan het maken van routes besteed. Zo heb ik ook enkele jaren routes voor Horizon Motor Reizen gemaakt. Ik kijk dan ook heel kritisch naar de kwaliteit van routes.

Kwaliteit van routes (of tracks)

Als ik het over de kwaliteit van routes heb, dan kijk ik voornamelijk naar twee componenten in een route.

Ten eerste is er de beleving of de inhoud van een route. Ik weet niet hoe ik dit goed onder woorden kan brengen, maar het gaat erom dat een route onder andere plezierig moet zijn en dat die inhoud moet hebben. Met inhoud bedoel ik dat je niet doelloos wat rond moet rijden. Het is zo eenvoudig om wat puntjes op de kaart te prikken en een route te maken, maar het wordt moeilijker als je een route met een thema, met mooie- of interessante locaties wilt maken. 
Dat is ook mijn zorg over de ontwikkelingen bij de motornavigatie. '
De toestellen kunnen, op basis van kaartlagen, steeds eenvoudiger zelf routes samenstellen met minimale input van de gebruiker. 
De gebruikers realiseren zich hierbij vaak niet dat die routes bestaan uit bekende en dus veel gereden wegen. Uiteindelijk ga je dan een route rijden omdat vele anderen die voor jou gereden zijn. Dat noem ik dan 'treintje rijden' . 
Hetzelfde geldt, wat mij betreft, voor het overgrote deel van de routes die je via de bekende platforms kunt downloaden.

Je maakt een route met een doel (dus niet alleen reisdoel) en een doelgroep voor ogen!

Ten tweede is er de technische component; hoe wordt de route gemaakt met het oog op een storingsvrije (foutloze) werking. Hierbij wordt al enkele jaren de track als standaard gebruikt om 'routes' met elkaar te delen. De track wordt in het navigatietoestel geladen en dan door het toestel tot een route geconverteerd (omgezet). Dan hoop je dat de track correct is én dat deze track door het toestel tot een identieke route wordt omgezet. Maar dat is niet altijd het geval.

Het is dan ook van groot belang om niet alleen goede routes te maken die tot goede tracks leiden, maar is het verstandig om als gebruiker de tracks en routes (voor gebruik) goed te controleren. Achteraf klagen, omdat je niet zelf geen controle hebt uitgevoerd, is in mijn beleving dan ook 'not done'. 

Anders dan anders

Waar ik in het verleden de routes altijd met routepunten uitwerkte en ik die controleerde, heb ik nu voor een andere methode gekozen.

Een mens is nooit te oud om te leren en is het des te leuker als je kennis kunt overdragen, maar ook weer nieuwe kennis opdoet.
Dit is bij mij gebeurd doordat mijn vrouw wilde leren hoe zij fiets- en wandelroutes kon maken in Basecamp. Zij had geen enkele kennis of ervaring en zij is dan ook gestart met het doorlezen van mijn handleiding Basecamp. Daarna is zij gewoon aan de slag gegaan met de OpenFietsMap en de Freizeitkarte in BaseCamp. Omdat zij vooral met tracks moest werken, hebben we naar techniekjes gezocht om tracks te kunnen bewerken en controleren. Inmiddels is zij alweer 2 jaren intensief werkzaam in de fiets- en wandelwereld. 

Hierdoor zijn ook mijn kennis en vaardigheden om met tracks te werken verbeterd!

Dat betekent dat ik - voor het eerst - de aangeboden routes, beter gezegd de tracks, als basis heb gebruikt en niet de uitgewerkte routebestanden (met routepunten). De routebestanden heb ik niet eens geopend of bekeken.

Ik heb elk van de aangeboden tracks in Basecamp, met het juiste kaartmateriaal, nauwkeurig bestudeerd en beoordeeld. Daar waar ik het nodig vond, heb wijzigingen doorgevoerd aan de bestaande track. Daarna heb ik de track tot een route omgezet om te controleren of er een identieke route uit zou komen. Als het goed is, zal de Garmin Zumo XT, exact dezelfde route moeten genereren. 
Deze werkwijze heeft wel wat tijd gekost, maar het heeft mij ook nieuwe inzichten gegeven. Daarnaast heb ik nu tracks die ik kan vertrouwen......toch?

Nu zullen jullie waarschijnlijk met de vraag spelen of de routes van Horizon wel goed zijn omdat ik die gecontroleerd en bewerkt heb. Dat is voor mij een gewetensvraag die ik niet kan beantwoorden. Ik heb namelijk voorkennis over Horizon en een vooroordeel over routes die door anderen gemaakt zijn. De kans dat ik tevreden zal zijn over motorroutes van anderen is vrij klein. En dan heb ik het specifiek over de technische kwaliteit. 
Over de beleving of inhoud van de routes kan ik nu al schrijven dat die op hoog niveau staat, dat die met grote mate van zekerheid aan mijn eisen/ wensen zullen voldoen!







 

Reacties