Motor Routes | Een nieuwe route getest

 Motor Routes 

Een nieuwe route getest




Een nieuwe route

Onlangs zat ik achter m'n PC gewoon wat op de geopende kaart in BaseCamp te staren. En voor ik het wist plaatste ik hier en daar een routepunt op locaties die mij wel interessant leken. Het duurde dan ook niet lang voordat de contouren voor een nieuwe route op het scherm zichtbaar waren.
 

Route testen

Nadat ik de concept route, met een lengte van zo'n 176 km, klaar had wilde ik die natuurlijk zo snel mogelijk rijden om erachter te komen of die aan mijn verwachtingen zou voldoen.

Gisteren ben ik omstreeks 09.30 uur vertrokken met drie routedelen in mijn Zumo. Het eerste deel was de route van Luik naar het startpunt van de route in Achène (B). Het tweede deel was de route van 176 km en het derde deel was de route van Achène naar Luik.

Van m'n woning naar Luik duurt ongeveer 30 minuten, maar om door Luik heen te laveren heb je toch weer wat extra tijd nodig. Vooral op de plaatsen waar werkzaamheden zijn. Het blijft voor een Nederlander altijd weer verwonderlijk hoe men in België te werk gaat, of beter gezegd, wat ze gewoon niet doen. 

Op de N63 (Route de Condroz) werd het nog erger. Daar hebben ze zoveel borden geplaatst (en verplaatst) dat het gewoon een kakefonie van verkeersborden is. Je moet er gewoon stapvoets rijden om tussen de borden door te slalommen en je een weg te zoeken. De oorspronkelijke verkeerstekens op het wegdek zijn niet verwijderd en dat maakt het nog eens onoverzichtelijker (en dus ook gevaarlijker). Maar ja, de locals hebben er geen problemen meer mee.....

Vanaf Scry veranderde het landschap en werd het gewoon genieten tot bij het startpunt bij Achène. De 85 km van huis naar het startpunt hadden 1 uur en 35 minuten geduurd. 

De route

Het eerste deel van de route kwam mij meteen bekend voor, alhoewel ik er niet meteen een specifieke route bij kon bedenken. Dat is voor mij een bekend gegeven; je herkent wegen of landschappen, maar je weet niet meer in welke route die voorkomen. 

Op enig moment veranderde het landschap en de wegen in, voor mij, onbekend terrein. En toen werd het meteen interessant.
De route voerde mij naar de grens met Frankrijk en net op frans grondgebied kwam ik uit bij het mooie plaatsje Givet aan de Maas. Een prachtig (toeristisch) plaatsje waar een imposant fort (Fort de Charlemont) op de heuvel ligt. Erg leuk om door dat plaatsje te rijden.




Daarna ging de route in zuidelijke richting door het P.N.R Park des Ardennes. Wat een geweldig mooi en groot natuurpark is dat. Daar zag ik gisteren voor het eerst in mijn leven een vos rustig langs de weg slenteren.
De route doorkruist dit park met de rustieke kleine dorpjes tot het plaatsje Bugny-sur-Meuse. Dan buigt de route af naar het oosten en volgt het de loop van het riviertje La Semoy tot je bij Bohan weer België in rijdt. Dit wonderschone deel van de route duurde ongeveer 1 uur en was puur genieten!



Daarna kwam een best pittig deel van de route. 
Dit kan ik het best omschrijven met woorden als: heel veel bochten, heel veel bochtencombinaties, heel veel krappe bochtjes, heel veel blinde bochtjes, heel veel hoogteverschillen, heel veel land- en bosweggetjes, veel dorpjes en bijzonder mooie vergezichten.



Een ideale omgeving voor een 'adventure-rijder'; een rijder die het niet schuwt om op slechtere wegen te rijden, een rijder die z'n techniek wilt oefenen of verbeteren. Voor dit deel is het zeker aan te bevelen dat je - als rijder - voldoende kennis en ervaring hebt met het rijden in een bergachtige omgeving.

En uiteindelijk kwam na zo'n 4 uurtjes terug bij het eindpunt  van deze bijzondere route in Achène. Tijdens deze tocht heb ik niet alleen gereden, maar heb ik natuurlijk ook foto's en aantekeningen gemaakt. 

Het derde deel, de route naar huis, was eigenlijk dezelfde als de heenweg. Dus ook weer enig oponthoud in Luik, maar verder OK.

Mijn bevindingen

Nu ik er een nachtje over geslapen heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de route niet meer hoef te wijzigen of dat ik die zal aanpassen. Het tweede deel van de route is best pittig, maar zeker niet gevaarlijk of niet te doen. In tegendeel, de route is juist heel fijn voor de meer ervaren of meer-eisende rijders.

Binnenkort zal ik de route dan ook weer gratis via dit blog ter beschikking stellen. 







Reacties

  1. Mooi dat jij dat zo goed beschrijft,als motorrijder wordt je wel nieuwsgierig,gelukkig kijk ik regelmatig op je site,voor tips,updates en welke mooie route ga ik rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je fijne reactie. Schrijven, foto's en routes maken is een passie die ik graag met anderen deel. Motor rijden is puur voor mijzelf.

      Verwijderen

Een reactie posten