De Mototour Bernau Route
in onderhoud
Onderhoud is noodzakelijk
Hoe mooi een route ook kan zijn, na een aantal jaren is het gewoon tijd om onderhoud te plegen. Oftewel, tijd om de route weer eens op de kaart te bekijken en om de route te rijden. Dan zie je vanzelf waar de route aangepast moet worden omdat wegsituaties en infrastructuur in de loop der jaren gewijzigd zijn.
Deel van de route gereden
Enkele dagen geleden had ik gelukkig nog wat uurtjes vrij en heb ik een deel van de Mototour Berneau Route gereden.
Het eerste deel, zeg maar de omgeving van Val Dieu, was gewoon heerlijk rijden. Weinig verkeer en een lekker motorweertje maakten dat ik gewoon kon genieten van de mooie stuurweggetjes en de prachtige vergezichten.
Hoe verder ik richting Eupen reed, hoe meer Duitstalig het werd. Dat heeft iets met de historie te maken (oorlogen en dergelijke) waardoor men daar voornamelijk duitstalig én deels franstalig is.
In het plaatsje Baelen zag ik, vanaf de hoofdweg, een opvallende kerktoren. In het prachtige (diffuse) licht kwam de gedraaide constructie van de kerktoren heel mooi in beeld. Dus ben ik het plaatsje ingereden en heb ik tijd genomen om wat foto's te maken.
Toen ik het pittoreske plaatsje Ville de Limbourg (oftewel Limburg) in wilde rijden, was de toegangsweg wederom afgesloten door wegwerkzaamheden. Dat heb ik daar al vaker meegemaakt en dus ben ik omgereden om Ville de Limbourg via Goé te bereiken. Dat was even om- en daarna terugrijden, maar zeker de mooite waard.
Daarna ging het richting de Barrage de La Gileppe of Lac de la Gileppe, een groot stuwmeer. Toen ik ongeveer 10 jaar geleden deze route maakte was de N620, een mooie bosweg door het Nationaal Park de Hoge Venen, nog gewoon opengesteld voor het wegverkeer. Nu is deze weg afgesloten en alleen toegankelijk voor bos/ onderhoudsverkeer. Daar moet de route dus duidelijk aangepast worden.
Ik besloot daarom om de N629 te nemen die ook de toegangsweg is tot de attractie van La Gileppe. Het was inmiddels al enkele jaren geleden dat ik daar voor het laatst was. Op de parkeerplaats zag ik een aantal Kreidler brommers op de parkeerplaats staan. Dat blijft toch echt wel mooi om te zien hoe de eigenaren die brommers glimmend en rijdende houden. Een van de rijders opperde nog dat hij ook al langer niet meer op dit punt geweest was, maar dat het verval van deze attractie duidelijk was ingetreden. En dat kon ik helaas alleen maar beamen.
Vervolgens ben ik naar de N68 gereden om daar de oorspronkelijke route weer op te pakken. Na enkele km's gereden te hebben kwam ik wederom bij wegwerkzaamheden uit en moest ik op de N676 omkeren.
Ik ben toen via de N68 en vervolgens via de plaatsjes Xhoffraix, Longfaye en Ovifat naar Sourbrodt gereden. Die weg kende ik nog niet en ben ik ontzettend blij dat ik die nu, door deze omleiding, ontdekt heb. Wat is dat een geweldig mooi stuk om te rijden!
In Sourbrodt heb ik de route weer opgepakt en ben ik via Robertville, het meer van Robertville, Butgenbach, Hunningen, Holzheim en Schönberg naar St.Vith gereden.
Daar heb ik de route beëindigd en heb ik de E42 richting Battice genomen. Daar heb ik de snelweg verlaten en ben ik via Withuis, Maastricht huiswaarts gereden.
Ondanks de beperkte tijd heb ik toch een heerlijke dagrit met zo'n 260 km gereden.
Ook heb ik weer inzicht gekregen in de aanpassingen die doorgevoerd moeten worden aan de Mototour de Berneau Route. Zoals het er nu naar uitziet zal ik deze route een volledige 'make-over' geven en zal de originele route waarschijnlijk komen te vervallen. Ik heb zo m'n ideetjes.....
In de tussentijd zal ik de toegang tot de routepagina blokkeren, want wie zit er nu op een route te wachten die niet goed is?
Reacties
Een reactie posten