Indrukken van de
Husqvarna Norden 901
De Husqvarna Norden 901
Eerste indruk
De route
Ik heb in de loop der jaren een standaard route ontwikkeld
die ik gebruik om motoren te leren doorgronden. Ik ben geen testrijder, maar ik
heb inmiddels wel geleerd waar ik op moet letten. Daarom bestaat mijn testrondje uit een mix van snelwegen, rijkswegen, landwegen en natuurlijk ook
stadsverkeer. Ik probeer tijdens zo’n rit zoveel mogelijk wisselende
verkeerscenario’s in te bouwen.
Nu zou je denken dat ik bij een dergelijke motor ook offroad
zou rijden, maar dat deel sla ik heel bewust over. Dat heeft met verschillende
factoren te maken; om te beginnen heb ik te weinig offroad ervaring om op m’n
gemak te rijden en dan ben je meer met jezelf dan met de motor bezig. Daarnaast
wil ik de motor ook graag weer onbeschadigd inleveren en beperk ik dus de
risico’s.
Dat betekent dat ik vooral in het prachtige,
heuvelachtige landschap van Zuid-Limburg rijd.
Tijdens mijn testrit op deze motor heb ik zo'n 260 km gereden (en genoten).
Platform van KTM
De motor heeft ondanks z’n mooie en typische Husqvarna
styling toch meer DNA van de KTM 790/ 890 serie. Het rijwielgedeelte, het
motorblok, de vering en demping, de remmen etc. zijn gewoon KTM-onderdelen met
een Husqvarna logo. En als je die DNA
hebt, dan weet je dat de motor eerder een sportief karakter heeft dan dat
van een comfortabele, gezapige toermotor. Toch zal je verrast worden door de
bijzonder comfortabele zit en ergonomie waardoor je het heel lang uithoudt op
deze motor.
Ergonomie
In het blokje ergonomie beschrijf ik verschillende elementen
die ik gemakshalve samenvoeg omdat die, direct of indirect, invloed hebben op het
rij- of bedieningsgemak.
Bediening van de knoppen
Omdat ik al jaren op KTM-motoren rijd, is het voor mij natuurlijk
heel eenvoudig om de verschillende functieknoppen te bedienen. Maar ook voor
nieuwe rijders is de bediening heel snel en intuïtief opgesteld en zijn de
grafische afbeeldingen in het dashboard behulpzaam en duidelijk.
TFT scherm
Het 5 inch TFT-scherm is onder alle omstandigheden goede
afleesbaar en biedt alle informatie die je maar nodig denkt te hebben.
Natuurlijk kun je dit ook personaliseren en afstemmen op de verschillende
rij-modi. In de standaard instelling vond ik de hoeveelheid informatie op het
scherm iets te veel van het goede. Dat maakte het voor mij minder
overzichtelijk en zou ik dat zeker aanpassen.
De zit
De zithouding en het zadel zijn werkelijk van grote klasse.
Het zadel is, vergeleken met een KTM-zadel, bijna een zetel te noemen; breed en
bijzonder comfortabel. Doordat het zadel een bredere bouw heeft wordt het wel
lastiger voor de kortere rijders om de voetjes aan de grond te krijgen.
Met mijn 1.76 Meter lengte lukte het net om de tenen
gelijktijdig aan de grond te krijgen. Maar als je, zoals gebruikelijk bij een
offroad-machine, je voet aan een kant van de motor op de grond plaatst, dan sta
je heel comfortabel en stabiel. Het is gewoon een kwestie van wennen.
De Balans
En dan heb ik al snel een bruggetje gemaakt naar de
uitstekende balans van deze motor. Door het geringere gewicht en de laag
geplaatste tanks van deze motor, is de balans werkelijk fenomenaal te noemen! Ook
als je de motor, zonder ermee te rijden, verplaatst, dan gaat dit met het
grootste gemak.
De Windbescherming
Het enige minpuntje dat ik kan hebben is de windbescherming.
Door het kortere en niet verstelbare ruitje is er natuurlijk maar beperkte
windbescherming. Daarnaast creëert het ruitje, op bepaalde momenten, ook een
turbulentie die ik best als storend heb ervaren. Gelukkig heeft Husqvarna
inmiddels ook een grotere ruit in het assortiment opgenomen en zou ik daar
meteen voor gaan.
Stuur, voetsteunen en afstellingen
Zowel KTM als ook Husqvarna hebben heel veel ervaring in het
ontwikkelen van offroad en allroad motoren en dat merk je aan onderdelen zoals
het stuur en de voetsteunen. Die zijn standaard al heel goed afgesteld, maar
kunnen ook heel goed op individuele wensen worden aangepast.
De motor
Zoals ik eerder al schreef, is de Husqvarna Norden 901 gebaseerd
op het platform van de KTM 890 serie. Het motorblok is dan ook identiek aan dat
van de KTM 890, zij het met andere logo’s.
Ik was dan ook erg benieuwd naar de werking van dit blok
omdat dit een doorontwikkeling is van het KTM 790 blok. En met dat blok heb ik
ervaring omdat ik een periode op een KTM 790 Adventure gereden heb. Ik had voor
deze rit dan ook gemengde gevoelens omdat ik niet echt een goede band had met
dat 790 blok. Het was duidelijk de eerste productie en het blok liep niet echt
soepel, had een nukkig karakter en kende echt wel wat kinderziekten.
Maar dit 890 blok; wat een verademing, wat een ongelooflijk
fijn blok.
Dan heb ik meteen alles gezegd wat je ervan moet weten. Het blok is echt goed onder handen genomen en werkt zoveel beter dan het 790 blok. Dit blok loopt ongelooflijk soepel, heeft een prachtig lineaire vermogensafgifte en is gewoon onder alle omstandigheden goed te rijden. Ook bij het terugschakelen zal de motor je niet verrassen door de MTC en MSR technieken.
De koppeling heeft een duidelijk aangrijpmoment en is voor een mechanische koppeling best licht te bedienen. Het blok werkt het best vanaf 3000 toeren, maar daaronder kun je ook aardig uit te voeten als je wat meer met de koppeling en voetrem werkt.
De gewicht – koppel verhouding is dusdanig goed dat je
ondanks de 105 PK nooit vermogen te kort komt. Zeker niet als je de motor als
een echte reismotor of offroad gebruikt. En daarbij komt ook nog dat het blok bijzonder
zuinig met brandstof omgaat. Ik heb tijdens de rit een gemiddelde van 4.2 L op
100 km verbruikt en dat zie ik zeker als economisch rijden.
Quickshift oftewel Easy Shift
Wat natuurlijk ook helpt is de quickshifter (Easy shift),
waardoor je moeiteloos zonder te koppelen door de versnellingen heen kunt tikken.
Of je nu omhoog of omlaag schakelt, hij blijft gewoon mooi strak en netjes schakelen.
Ook dat hebben ze weer goed voor elkaar bij KTM, eh ik bedoel natuurlijk
Husqvarna.
Rij modi
Je kunt de vermogensafgifte overigens naar de omstandigheden
of je voorkeur instellen door de 3 verschillende rij modi: Street, Rain en
Offroad. Wil je de motor nog meer naar je wensen instellen, dan kun je ook de
optionele Explorer modus laten inschakelen. Deze motor was niet met de explorer
modus uitgerust, dus daar kan ik weinig over schrijven. En eerlijk gezegd heb
ik de Rain modus ook nog nooit op een van m’n KTM’s gebruikt.
Het rijwielgedeelte
Zoals ik eerder al schreef was ik bijzonder onder de indruk van de balans die deze motor heeft. Of je hem nu verplaatst of je erop rijdt, die motor heeft een ongekend mooie balans. Op rechte stukken (snelweg) blijft hij snoei strak in z’n spoor, op slechte wegen ook geen krimp en in korte bochten gewoon te gek voor woorden. Maar ook in het stadsverkeer is dit een motor waarmee je heel gemakkelijk uit de voeten komt.
Met deze motor wil je echt wel de wereld verkennen!
De vering
Het zal je niet verwonderen dat ik ook geen enkele problemen
met de vering/ demping had. Met de WP APEX 43 MM upside-down-voorvork (220 mm
veerweg) kun je zeker een stukje offroad rijden als je dat wilt. Doordat je de ingaande-
en uitgaande demping zelf kunt instellen kun je kiezen of je lekker sportief of
comfortabel wilt rijden. Deze motor was al sportief afgesteld en dat was voor
mij helemaal goed. Zou ik offroad gaan of op slechtere wegen rijden, dan zou ik
de instelling natuurlijk aanpassen. Dat is snel gebeurd.
De Remmen
Over de remmen kan ik ook alleen maar schrijven dat die hun
werk meer dan goed doen. Ook hier is de KTM invloed weer duidelijk aanwezig. De
voorrem is sportief en direct waardoor je met heel weinig input al een maximale
rem druk opbouwt. Gelukkig is de voorrem ook heel goed doseer baar waardoor je
een techniek als trailbraking zonder problemen kunt toepassen.
Ook de achterrem is sportief, of krachtig waardoor je goed
met de achterrem kunt vertragen. Hierbij moet je wel rekening houden dat de ABS
redelijk snel ingrijpt.
Ook hier is duidelijk een grote stap voorwaarts gemaakt ten
opzichte van de 790 serie.
Mijn totaalindruk
De Husqvarna Norden 901 is niet alleen een mooie motor om te zien, maar het is ook een geweldig fijne motor om te rijden. Hij wordt niet voor niets genoemd onder de Reis (Travel) motoren, want het is een topper in deze categorie.
Deze motor heeft zoveel sterke punten dat je niet kunt ontkennen dat Husqvarna hier een benchmark heeft neergezet die moeilijk te toppen valt. En daarmee heb ik eigenlijk alles gezegd wat je kunt zeggen.
Dit is een motor die niet veel woorden of lofuitingen nodig heeft, alleen een enthousiaste en avontuurlijke rijder.
Reacties
Een reactie posten