Blog | Indrukken van de Husqvarna Norden 901

 Indrukken van de 

Husqvarna Norden 901




De Husqvarna Norden 901

Al vanaf de eerste presentatie van het conceptmodel van de Norden 901 was ik erg benieuwd naar deze motor. De insiders weten dat het merk Husqvarna enige jaren geleden onderdeel is geworden van het imperium van Stefan Pierer, met KTM als de grote naam. Net als KTM heeft Husqvarna sterke roots met het offroad rijden en bezit het dezelfde eigenzinnigheid. Dat is goed terug te zien in deze motor: het platform is gebaseerd op de KTM 890 serie, maar de motor heeft een heel eigen uiterlijk. Alleen dat maakt deze motor al heel bijzonder.

Op donderdag 11 mei 2023 stelde Luc van Gerven, eigenaar van Van Gerven Motoren in Bergeijk, een Norden 901 ter beschikking voor een uitgebreide testrit.

De motor, vrijwel zo uit de doos, had nog maar 29 km op de teller staan en daar moest ik natuurlijk wel rekening mee houden. De standaard bandjes, Pirelli Scorpio Rally ST banden moesten ook nog even wat ruwer worden voordat ik de leukere bochtjes kon maken.




Eerste indruk

Toen die daar zo stond, maakte hij echt wel indruk. Door Husqvarna wordt de motor als een Adventure-Touring motorfiets geclassificeerd. Dat kun je dan ook echt wel zien aan de gespaakte wielen - een 18 inch achterwiel en een 21 inch voorwiel - met die passende Pirelli banden.

De hele motor straalt dan ook echt wel een sfeer van avontuur en lange reizen uit.

Omdat ik al vanaf 2014 op KTM motoren rijd, was het heel vertrouwd om met de bedieningsknoppen e.d. om te gaan. Daarnaast ken ik het platform nog uit de periode dat ik zelf op een KTM 790 Adventure heb gereden. 

De route

Ik heb in de loop der jaren een standaard route ontwikkeld die ik gebruik om motoren te leren doorgronden. Ik ben geen testrijder, maar ik heb inmiddels wel geleerd waar ik op moet letten. Daarom bestaat mijn testrondje uit een mix van snelwegen, rijkswegen, landwegen en natuurlijk ook stadsverkeer. Ik probeer tijdens zo’n rit zoveel mogelijk wisselende verkeerscenario’s in te bouwen.

Nu zou je denken dat ik bij een dergelijke motor ook offroad zou rijden, maar dat deel sla ik heel bewust over. Dat heeft met verschillende factoren te maken; om te beginnen heb ik te weinig offroad ervaring om op m’n gemak te rijden en dan ben je meer met jezelf dan met de motor bezig. Daarnaast wil ik de motor ook graag weer onbeschadigd inleveren en beperk ik dus de risico’s.

Dat betekent dat ik vooral in het prachtige, heuvelachtige landschap van Zuid-Limburg rijd.

Tijdens mijn testrit op deze motor heb ik zo'n 260 km gereden (en genoten).



Platform van KTM

De motor heeft ondanks z’n mooie en typische Husqvarna styling toch meer DNA van de KTM 790/ 890 serie. Het rijwielgedeelte, het motorblok, de vering en demping, de remmen etc. zijn gewoon KTM-onderdelen met een Husqvarna logo. En als je die DNA  hebt, dan weet je dat de motor eerder een sportief karakter heeft dan dat van een comfortabele, gezapige toermotor. Toch zal je verrast worden door de bijzonder comfortabele zit en ergonomie waardoor je het heel lang uithoudt op deze motor.



Ergonomie

In het blokje ergonomie beschrijf ik verschillende elementen die ik gemakshalve samenvoeg omdat die, direct of indirect, invloed hebben op het rij- of bedieningsgemak.

Bediening van de knoppen

Omdat ik al jaren op KTM-motoren rijd, is het voor mij natuurlijk heel eenvoudig om de verschillende functieknoppen te bedienen. Maar ook voor nieuwe rijders is de bediening heel snel en intuïtief opgesteld en zijn de grafische afbeeldingen in het dashboard behulpzaam en duidelijk.

TFT scherm

Het 5 inch TFT-scherm is onder alle omstandigheden goede afleesbaar en biedt alle informatie die je maar nodig denkt te hebben. Natuurlijk kun je dit ook personaliseren en afstemmen op de verschillende rij-modi. In de standaard instelling vond ik de hoeveelheid informatie op het scherm iets te veel van het goede. Dat maakte het voor mij minder overzichtelijk en zou ik dat zeker aanpassen.



De zit

De zithouding en het zadel zijn werkelijk van grote klasse. Het zadel is, vergeleken met een KTM-zadel, bijna een zetel te noemen; breed en bijzonder comfortabel. Doordat het zadel een bredere bouw heeft wordt het wel lastiger voor de kortere rijders om de voetjes aan de grond te krijgen.

Met mijn 1.76 Meter lengte lukte het net om de tenen gelijktijdig aan de grond te krijgen. Maar als je, zoals gebruikelijk bij een offroad-machine, je voet aan een kant van de motor op de grond plaatst, dan sta je heel comfortabel en stabiel. Het is gewoon een kwestie van wennen.

De Balans 

En dan heb ik al snel een bruggetje gemaakt naar de uitstekende balans van deze motor. Door het geringere gewicht en de laag geplaatste tanks van deze motor, is de balans werkelijk fenomenaal te noemen! Ook als je de motor, zonder ermee te rijden, verplaatst, dan gaat dit met het grootste gemak.

De Windbescherming

Het enige minpuntje dat ik kan hebben is de windbescherming. Door het kortere en niet verstelbare ruitje is er natuurlijk maar beperkte windbescherming. Daarnaast creëert het ruitje, op bepaalde momenten, ook een turbulentie die ik best als storend heb ervaren. Gelukkig heeft Husqvarna inmiddels ook een grotere ruit in het assortiment opgenomen en zou ik daar meteen voor gaan.

Stuur, voetsteunen en afstellingen

Zowel KTM als ook Husqvarna hebben heel veel ervaring in het ontwikkelen van offroad en allroad motoren en dat merk je aan onderdelen zoals het stuur en de voetsteunen. Die zijn standaard al heel goed afgesteld, maar kunnen ook heel goed op individuele wensen worden aangepast.

 

De motor

Zoals ik eerder al schreef, is de Husqvarna Norden 901 gebaseerd op het platform van de KTM 890 serie. Het motorblok is dan ook identiek aan dat van de KTM 890, zij het met andere logo’s.

Ik was dan ook erg benieuwd naar de werking van dit blok omdat dit een doorontwikkeling is van het KTM 790 blok. En met dat blok heb ik ervaring omdat ik een periode op een KTM 790 Adventure gereden heb. Ik had voor deze rit dan ook gemengde gevoelens omdat ik niet echt een goede band had met dat 790 blok. Het was duidelijk de eerste productie en het blok liep niet echt soepel, had een nukkig karakter en kende echt wel wat kinderziekten.

Maar dit 890 blok; wat een verademing, wat een ongelooflijk fijn blok.

Dan heb ik meteen alles gezegd wat je ervan moet weten. Het blok is echt goed onder handen genomen en werkt zoveel beter dan het 790 blok. Dit blok loopt ongelooflijk soepel, heeft een prachtig lineaire vermogensafgifte en is gewoon onder alle omstandigheden goed te rijden. Ook bij het terugschakelen zal de motor je niet verrassen door de MTC en MSR technieken.

De koppeling heeft een duidelijk aangrijpmoment en is voor een mechanische koppeling best licht te bedienen. Het blok werkt het best vanaf 3000 toeren, maar daaronder kun je ook aardig uit te voeten als je wat meer met de koppeling en voetrem werkt. 

De gewicht – koppel verhouding is dusdanig goed dat je ondanks de 105 PK nooit vermogen te kort komt. Zeker niet als je de motor als een echte reismotor of offroad gebruikt. En daarbij komt ook nog dat het blok bijzonder zuinig met brandstof omgaat. Ik heb tijdens de rit een gemiddelde van 4.2 L op 100 km verbruikt en dat zie ik zeker als economisch rijden.

Quickshift oftewel Easy Shift

Wat natuurlijk ook helpt is de quickshifter (Easy shift), waardoor je moeiteloos zonder te koppelen door de versnellingen heen kunt tikken. Of je nu omhoog of omlaag schakelt, hij blijft gewoon mooi strak en netjes schakelen. Ook dat hebben ze weer goed voor elkaar bij KTM, eh ik bedoel natuurlijk Husqvarna.



Rij modi

Je kunt de vermogensafgifte overigens naar de omstandigheden of je voorkeur instellen door de 3 verschillende rij modi: Street, Rain en Offroad. Wil je de motor nog meer naar je wensen instellen, dan kun je ook de optionele Explorer modus laten inschakelen. Deze motor was niet met de explorer modus uitgerust, dus daar kan ik weinig over schrijven. En eerlijk gezegd heb ik de Rain modus ook nog nooit op een van m’n KTM’s gebruikt.

Het rijwielgedeelte

Zoals ik eerder al schreef was ik bijzonder onder de indruk van de balans die deze motor heeft. Of je hem nu verplaatst of je erop rijdt, die motor heeft een ongekend mooie balans. Op rechte stukken (snelweg) blijft hij snoei strak in z’n spoor, op slechte wegen ook geen krimp en in korte bochten gewoon te gek voor woorden. Maar ook in het stadsverkeer is dit een motor waarmee je heel gemakkelijk uit de voeten komt. 

Met deze motor wil je echt wel de wereld verkennen!

De vering

Het zal je niet verwonderen dat ik ook geen enkele problemen met de vering/ demping had. Met de WP APEX 43 MM upside-down-voorvork (220 mm veerweg) kun je zeker een stukje offroad rijden als je dat wilt. Doordat je de ingaande- en uitgaande demping zelf kunt instellen kun je kiezen of je lekker sportief of comfortabel wilt rijden. Deze motor was al sportief afgesteld en dat was voor mij helemaal goed. Zou ik offroad gaan of op slechtere wegen rijden, dan zou ik de instelling natuurlijk aanpassen. Dat is snel gebeurd.

De Remmen

Over de remmen kan ik ook alleen maar schrijven dat die hun werk meer dan goed doen. Ook hier is de KTM invloed weer duidelijk aanwezig. De voorrem is sportief en direct waardoor je met heel weinig input al een maximale rem druk opbouwt. Gelukkig is de voorrem ook heel goed doseer baar waardoor je een techniek als trailbraking zonder problemen kunt toepassen.

Ook de achterrem is sportief, of krachtig waardoor je goed met de achterrem kunt vertragen. Hierbij moet je wel rekening houden dat de ABS redelijk snel ingrijpt.

Ook hier is duidelijk een grote stap voorwaarts gemaakt ten opzichte van de 790 serie.

Mijn totaalindruk

De Husqvarna Norden 901 is niet alleen een mooie motor om te zien, maar het is ook een geweldig fijne motor om te rijden. Hij wordt niet voor niets genoemd onder de Reis (Travel) motoren, want het is een topper in deze categorie. 

Deze motor heeft zoveel sterke punten dat je niet kunt ontkennen dat Husqvarna hier een benchmark heeft neergezet die moeilijk te toppen valt. En daarmee heb ik eigenlijk alles gezegd wat je kunt zeggen.

Dit is een motor die niet veel woorden of lofuitingen nodig heeft, alleen een enthousiaste en avontuurlijke rijder.

  


 


Reacties