Garmin Zumo XT
Zumo met een hikje
Een hikje
Tijdens de winterperiode heb ik m'n Garmin Zumo XT niet veel gebruikt, maar zijn er wel verschillende updates uitgebracht. Natuurlijk heb ik die updates netjes geïnstalleerd en het toestel elke keer getest. Maar toch......
Je raadt het al, toen ik enkele dagen geleden mijn motor uit de schuur rolde had die geen enkele moeite met opstarten. Dit in tegenstelling tot de Garmin Zumo XT. Bij het laden van een korte route zag ik dat de kaart (met de track) heeeeeel langzaam opbouwde. In kleine vierkante vlakjes werd tergend langzaam de kaart zichtbaar op het scherm. Toen ik vervolgens de track tot een route liet converteren ging het scherm op zwart. En dat is nooit een goed teken.
Na enkele malen herstarten werd uiteindelijk toch een route zichtbaar en ben ik vertrokken. Ik wilde zó graag een ritje maken dat ik niet de moeite heb genomen om de oorzaak van het probleem met de Zumo te achterhalen en op te lossen.
Tijdens het rijden van de route viel het toestel regelmatig uit, ging het scherm op zwart zonder zichtbare oorzaak of foutmelding. Onderweg heb ik de contactpunten nog eens extra schoon gemaakt en alle koppelingen (met BT setje en smartphone) ook nog eens uitgeschakeld en weer ingeschakeld.
Het euvel bleef echter hardnekkig terug keren. Telkens als ik de track tot een route converteerde viel het kaartscherm weg en leek het erop dat er problemen waren met het kaartmateriaal. Ik dacht zelf aan corrupt kaartmateriaal gelet op de meest recente kaartupdate. Ook hield ik er rekening mee dat het geheugen wel eens onvoldoende/ overbelast was geraakt. Dus schakelde ik wat kaartlagen uit, maar loste ook dit het probleem niet op.
Uiteindelijk heb ik toch besloten om een volledige reset (factory reset) uit te voeren om erachter te komen of het softwarematig of een hardware probleem was.
Het uitvoeren van een dergelijke reset is heel eenvoudig, maar kost je wel tijd omdat je alle instellingen én koppelingen weer moet herstellen.
![]() |
Stap 1 |
![]() |
Stap 2 |
![]() |
Stap 3 |
In het menu open je het configuratiescherm en daar selecteer je het menu Toestel (stap 1).
Daarna selecteer je in het menu de optie Herstel (stap 2).
In het volgende scherm kies je vervolgens voor de optie Gegevens verwijderen en instellingen herstellen (stap 3).
Het toestel start vervolgens opnieuw op en dan moet je alle instellingen opnieuw doorlopen. Hierbij viel mij op dat het toestel op enig moment aangaf dat er nog een taalbestand geïnstalleerd moest worden (updates). Deze actie heb ik vervolgens via de Wifi verbinding uitgevoerd.
En hiermee heb ik, volgens mijn bescheiden mening, de oorzaak achterhaald van het uitvallen en opstarten van het toestel. Vermoedelijk heeft deze udpate, die ik eerder via de USB verbinding heb uitgevoerd, het hikje veroorzaakt. Het toestel wilde kennelijk dit bestandje (dat corrupt was geraakt) installeren en vervolgens rebooten. Een andere verklaring heb ik namelijk niet.
Deze actie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het toestel weer prima werkt!
Reacties
Een reactie posten