Blog | A.R.T.T - Adventure Riders Tours and Training

 A.R.T.T 

Adventure Rider Tours and Training




Touratech Tourgides and Instructors

Via een artikel op de website van nieuwsmotor.nl werd mijn aandacht gevestigd op dit initiatief van Touratech. In samenwerking met de bekende reisorganisatie Edelweiss Bike Travel heeft Touratech twee trainingen ontwikkeld voor respectievelijk Tourgides en Instructors. Touratech wil met dit initiatief een internationale standaard neerzetten voor commerciële motorreizen.

Niet mals

Nieuwsgierig geworden naar dit initiatief heb ik natuurlijk de bronnen gelezen en dan kom je vooral uit op de ARTT website van Touretech.

Als je de toelatingscriteria leest om bijvoorbeeld deel te mogen nemen aan de opleiding voor tourgides, dan valt het op dat er wel een héél hoog gehalte aan 'Touratech - branding' in zit. In gewone mensentaal betekent het dat er (waarschijnlijk) een duidelijke voorkeur is voor 'Touratech-fans' en dat je deel moet uitmaken van een geselecteerd gezelschap. Oftewel dezelfde 'bloedgroep' moet hebben.

Daarnaast moet je flink in je buidel tasten om aan de vereiste workshops te kunnen deelnemen. Daarbij genomen moet je ook nog even 5 aaneengesloten dagen op een aangewezen locatie verblijven om de workshops en het afsluitende examen te kunnen bijwonen.

Het voordeel van deze strenge selectie is natuurlijk wel dat je straks alle Touratech guides en trainers snel herkent aan hun identieke kleding en motoren/ uitrusting.

Samenwerking

De opleidingen worden overigens verzorgd door het personeel (en de eigenaar) van Edelweiss Bike Travel.

Dat is een bekende reisorganisatie in Oostenrijk die ook al sinds 1980 aan de weg timmert. Het is zeker geen kleine organisatie en zij verzorgen veel internationale motorreizen. Ze beschikken dan ook over een groot team aan tourguides met veel kennis en ervaring.

Maar als ex-docent en instrukteur weet ik dat kennis overbrengen, lesgeven niet hetzelfde is als goed motor kunnen rijden of een populaire reisbegeleider zijn.
Daar komt echt wel meer bij kijken.

En daar (de kwaliteiten van de lessen, het lesprogramma etc.) heb ik niets over terug kunnen vinden. Dat is dan weer jammer.

Gewoon businessmodel of niet?

Is het werkelijk de bedoeling van Touratech om een internationale kwaliteitsnorm voor (adventure) motorreizen neer te zetten of is het gewoon een niche (product) die Touratech op de markt brengt?

Normaliter zou je verwachten dat een dergelijk initiatief uit de eigen branche komt, dus de reiswereld. Als je toch wilt weten of de kwaliteit van een reisorganisatie voldoet, dan laat je dit toetsen door een gezamenlijk branche-orgaan of een onafhankelijke organisatie.
Je laat in ieder geval niet de slager z'n eigen vlees keuren, om het zo maar even te zeggen.
En dat laatste lijkt mij hier nadrukkelijk het geval te zijn. 

Ik krijg het beklemmende gevoel dat Touratech gewoon een marketing-instument gebruikt om een nieuw product te verkopen (trainingen). Als bijproduct verkopen ze de beeldvorming dat de reizen met begeleiding van 'hun trainers' aan de kwaliteitseisen voldoen. Alle anderen dus niet......
En Edelweiss Bike Travel zal uiteraard aan alle eisen voldoen want zij hebben het alleenrecht om de trainingen te verzorgen.                            

Of zie ik het te zwart-wit en heeft men echt de intentie om een objectief kwaliteitsmodel te ontwikkelen zodat klanten vooraf kunnen vaststellen dat zij met een goede reisorganistie op pad gaan?

Eigen ervaring

Aangezien ik zelf ook meerdere jaren bij een reisorganistie heb gewerkt, kijk ik natuurlijk met een andere blik naar een dergelijk bericht.
Ook ik heb in 2019 een training als 'tourguide' gevolgd bij de KNMV.
Dat was best leerzaam want uiteindelijk kun je altijd wel nieuwe dingen leren of juist dingen op een andere wijze leren te doen.
Maar naar mijn mening kun je hieruit niet afleiden dat de reisorganisatie waarvoor je werkt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. 
Het betekent enkel dat ik - ik hou het namelijk helemaal bij mijzelf - deze opleiding of training heb gevolgd. Niet meer en niet minder.
Het zegt niets over de kwaliteit die je tijdens een reis daadwerkelijk als klant ondervindt. 


 



 

Reacties