Rijtechniek | Reactietijd neemt toe

 Reactietijd neemt toe





MC Rider, To old to Ride?

Het was het YouTube filmpje van MC Rider - To old to ride - dat mij tot nadenken stemde. In het filmpje gaat de auteur nader in op het fenomeen dat de reactietijd afneemt bij het ouder worden. En met het toenemen van de reactietijd nemen de risico's in het verkeer, met name voor motorrijders, natuurlijk toe.

De titiel van het filmpje schetst te vraag of je op enig moment toe oud kunt zijn om nog veilig motor te kunnen rijden.


Verouderde bronnen en onjuiste aannames

In het filmpje maakt de auteur enkele verwijzingen naar de bronnen die hij gebruikt heeft en waarop zijn aannames vervolgens gebaseerd zijn.
Deze bronnen zijn inmiddels (deels) achterhaald door een wetenschappelijk rapport dat vorig jaar is uitgegeven door de Journal of Neurophychilogy, dd. 26 augustus 2022 en dat inmiddels door diverse instanties is bevestigd.

Na het filmpje te hebben bestudeerd en de meest recente ontwikkelingen te hebben gelezen, ben ik tot de volgende verschillen gekomen (even op mijn eigen simplistische wijze beschreven).

De pure reactietijd neemt niet toe in leeftijd maar blijft tussen de 21 - 80 jaar op 90ms. De totale reactietijd (dus pure reactie én de fysieke respons) wordt groter naarmate de leeftijd toeneemt. 

These results indicate that the slower reaction times of healthy older adults are not due to an increased hesitancy to respond, but can instead be attributed to changes in their ability to process stimuli and prepare movements accordingly, consistent with age-related changes in brain structure and function.

Previous research argues that older adults have slower response times because they hesitate to react, favoring accuracy over speed. The present results challenge this proposal. We found the delay between the minimum time required to prepare movements and the self-selected time at which they initiated remained consistent at 90 ms from ages 21 to 80. We therefore suggest older adults’ slower response times can be attributed to changes in their ability to process stimuli and prepare movements.

Journal of Neurophysiology, 26 augustus 2022

Dit betekent dat de berekeningen die de auteur toepast voor het vaststellen van de totale remafstand, in dit YouTubefilmpje, niet correct zijn.

Effect op de remafstand

Het is wel wetenschappelijk aangetoond dat je totale reactietijd vanaf je 24e levensjaar alleen maar toeneemt. In gewoon nederlands betekent het dat je dus meer tijd nodig hebt om de juiste handeling(en) uit te voeren.

Gaan we uit van de meest sombere aanname, dat je inderdaad 250 ms (extra) nodig hebt voordat je met de juiste handeling start, dan heeft dat een grote invloed op je totale remweg. 

In de onderstaande tabel kun je aflezen hoeveel afstand je extra aflegt door de verhoogde reactietijd. 

50 km/ uur     = 3.48 m
80 km/ uur     = 5.55 m
100 km/ uur   = 6.95 m
120 km/ uur    = 8.33 m

In Nederland wordt nog steeds de 1 seconde-norm gehanteerd als de standaard reactietijd. 

Niet alleen leeftijd

Er zijn overigens nog meer factoren die de totale reactiesnelheid negatief kunnen beïnvloeden. Denk hierbij aan slaapgebrek, vermoeidheid, ziekte, kou, uitputting, honger, dehydratie (vochtgebrek) of bijvoorbeeld rijden na een uitgebreide lunch (lekker inkakken). En dan heb ik het nog niet eens over de bewustzijnsveranderende middelen!

Lekker blijven rijden

Het goede nieuws is dat je eigenlijk niet hoeft te stoppen met motorrijden omdat je reactietijd toeneemt naarmate je ouder wordt!

Het grote voordeel van het ouder worden is dat je ervaring ook toeneemt. Als je er dan ook nog eens voor zorgt dat je kennis en vaardigheden op orde blijven, dan ben je zeker op de goede weg.

Je ervaring zal je leren om in ieder geval meer afstand te houden zodat je altijd op tijd tot stilstand komt.

Je kennis zal je leren hoe je gevaarlijke situaties kunt vermijden.

Je vaardigheden zullen je helpen als je toch in een onvoorziene, gevaarlijke sitatie terecht komt.

Blijven oefenen, trainen en leren

De beste remedie om met de negatieve effecten van het ouder worden om te gaan, is nog steeds om te blijven rijden. 

Maar dan wel met meer bewustzijn en de wetenschap dat je vooral moet blijven oefenen en trainen. Je moet je kennis en vooral je vaardigheden op pijl houden en het liefst verbeteren. 
Door het volgen van trainingen of cursussen leer je verkeerde dingen af en kun je goede dingen aanleren. Het helpt je bovendien om uit je comfortzone te geraken, waardoor je nieuwe inzichten en kennis krijgt.

Laat je niet ontmoedigen door het gedrag van de schreeuwerds, de eigenwijzen en de beterweters. Volg je eigen gevoel en durf je kwetsbaar, open op te stellen. Dan krijg je meer vertrouwen en nog meer plezier in het motorrijden. 

Zo kijk ik naar het motorrijden, een prachtige hobby!












Reacties