Motoren | Nieuw LC8c - 990cc motorblok van KTM

 KTM 

Nieuw LC8c - 990 cc motorblok






Mooie ontwikkeling

Aangezien ik al langere tijd op een KTM motor rijd ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar de ontwikkelingen van, met name, de Adventure modellen.

Zo las ik een bericht op de website van Motor.nl een bericht over de ontwikkeling van het nieuwe LC8c motorblok. Natuurlijk wilde ik ook weten uit welke bron deze informatie afkomstig was. Maar helaas kon ik via de officiële berichten van KTM niets ontdekken. Gelukkig had ook de auteur van dit artikel de bron vermeldt. Zo kwam ik uit op de website van BikeSocial en heb ik ook het oorspronkelijke bericht van Ben Purvis kunnen lezen.


Doorontwikkeling

Nu zal ik jullie niet vervelen met de technische details die nu bekend zijn gemaakt. Ik heb ze gelezen en om heel eerlijk te zijn vind ik de techniek niet zo boeiend. 
Het gaat mij meer om te lezen dat dit blok eigenlijk een doorontwikkeling is van de parallelle twin die enkele jaren geleden geïntroduceerd werd met de komst van de KTM 790 Adventure. Aangezien ik ook een jaartje met die motor gereden heb, weet ik wat de zwakke- en sterke punten zijn van dat blok.

Maar zoals je dat bij KTM kunt verwachten, werd de 790 al snel vervangen door de 890. Bij de 890 werd het blok op verschillende onderdelen verbeterd/ aangepast waardoor het o.a. soepeler liep. Ook werd het vermogen verhoogd van 96 PK naar 108 Pk in de 890 Adventure. Natuurlijk veranderde hiermee ook het koppel van 87 Nm naar 100 Nm, waardoor er meteen meer power beschikbaar komt in het lage- en midden toerenbereik. En dat is echt wel fijner rijden!


Modellenreeks

Met de komst van een 990cc motorblok bouwt KTM aan een mooie modellenreeks met een breed scala aan motoren.

Als ik mijn eigen voorkeuren (wensen) naast de huidige modellenreeks leg, dan komt het 890 blok net te kort en is het 1290 blok heel ruim bemeten. Het zou voor mij dan ook wat minder dan de 1290 mogen zijn en daar zou het 990 blok wellicht heel goed kunnen passen.
Ik gok dan ook dat dit blok zo'n 115 - 120 PK met 110 Nm koppel moet kunnen produceren. Hierdoor zou je, in theorie, best sportief kunnen rijden zonder dat je je helemaal dol schakelt.

En stel je voor dat ze dat blok, zoals het naar alle waarschijnlijkheid uitziet, ook in de Husqvarna Norden 901 (die dan 990 heet) zullen plaatsen. Dan heb je weer een heerlijke motor om te reizen!

Nog maar even wachten tot 2024..... 




Reacties