Blog | De doorsnee motorrijder in Duitsland

 De doorsnee motorrijder in

 Duitsland




'Durchschnitts-biker in Deutschland' 


Enkele dagen geleden las ik een interessant artikel op de duitse website Motorrad over de ontwikkelingen in 2022. Uit de verkoopstatistieken van motoren in 2022 blijkt dat het aantal 'oudjes op de motor' in Duitsland groeit.

In tegenstelling tot Nederland, waar het goochelen met cijfers een nationale sport lijkt te zijn geworden, nemen Duitsters het verzamelen van gegevens nog echt serieus. Ondanks dat zij tov. Nederland een achterstand hebben op het gebied van digitalisering, verzamelen ze nog steeds veel informatie en hechten ze waarde aan betrouwbare cijfers. 

Verkoopcijfers 2022

De verkoopcijfers over het jaar 2022 vormen de bron voor de aannames (of kun je het zelfs feiten noemen) die in het artikel genoemd worden.

Ik heb even een aantal van die aannames op een rijtje gezet.

Leeftijdsgroepen

Bij de nieuw aangekochte motoren vielen de volgende ontwikkelingen op:

  • de groep tot 29 jaar is afgenomen
  • de groep 30 - 39 jarigen is slechts met 2-3% gegroeid
  • de groep 40 - 49 jarigen is tot 20.5% gegroeid
  • de groep 50 - 59 jarigen is tot 34.3% gegroeid
  • de groep 60-plussers is tot 19.2% gegroeid

Voorkeuren

Uit de statistieken komt naar voren dat er voorkeuren zijn voor specifieke modellen (motoren)

  • Met een totaal van 63% van de verkochte motoren gaat een voorkeur uit naar de Adventure (Enduro) en de Naked-Bikes
  • De meeste Van de Adventure (Enduro) motoren werden gekocht door de leeftijdsgroep 50 - 59 jarigen
  • De voorkeur ging uit naar de grotere Adventure modellen, tourmotoren of Naked - Bikes met een cilinderinhoud van 750-999CC of meer dan 1250CC.
  • De meest gekochte motoren in die groep waren de Kawasaki Z900 en natuurlijk de BMW R 1250GS.
Mocht je, net als ik, denken dat de cijfers beïnvloed zijn door de jaarlijkse 'eindejaars-verkoopstunt' van BMW, dan gaat die vlieger niet op. De motoren in de telling zijn motoren die op een natuurlijke persoon geregistreerd zijn. Dus geen tenaamstelling op een bedrijf of dealer.

Rijdersprofiel

In het artikel wordt dan ook gewoon een profiel opgemaakt op basis van de verkoopstatistieken.

Vrij vertaald ziet de doorsnee motorrijder (over het jaar 2022) in Duitsland er zo uit:

  • Het is een man in de leeftijdscategorie 50 - 59 jaar (of ouder)
  • met een voorkeur van Adventure motoren of Naked-Bikes
  • met een cilinderinhoud van 750 - 999CC of meer dan 1250CC
  • met een voorkeur voor de Kawasaki Z900 of de BMW R 1250 GS


Vergelijkbaar met Nederland?

Nu vraag ik mij natuurlijk af of deze statistieken ook representatief kunnen zijn om de doorsnee motorrijder in Nederland te definiëren?

Kun je in Nederland nog een dergelijk profiel uitwerken zonder woke, racist, sexsist of welke aanduiding dan ook naar je hoofd geslingerd te krijgen? Ik denk het niet. Maar zeker is wel dat deze gegevens heel nuttig kunnen zijn voor ontwikkelingen op de motormarkt of gelieerde marktsegmenten.

En anders gewoon leuk om te weten.....



 






Reacties