Motorroutes | De Eifel Route 17

Motorroutes 

De Eifel Route 17





 De Eifel Route 17


Gisteren heb ik de Eifel Route 17, een wat oudere route, in BaseCamp geopend en deze wat bijgewerkt op basis van het huidige kaartmateriaal. De route heb ik hier en daar moeten aanpassen en zo werden de oorspronkelijke 232 km nu 233 km die ik in ruim 4 uurtjes (en nog wat) zou moeten kunnen rijden.

Op de kaart leek het allemaal goed te kloppen, zoals de meeste dingen op de tekentafel. Toen ik de track in de Zumo XT geïmporteerd had en deze tot een route converteerde, kreeg ik een foutmelding. De conversie kon niet volledig uitgevoerd worden volgens de instellingen. Dat gaf mij al te denken......
Bij de controle kon ik geen fouten ontdekken, maar volgens het toestel zat er een stuk in dat niet over de gewone weg/ wegen voerde.

Ik besloot om de berekende route gewoon te laden en het gewoon af te wachten.


Route rijden


Vanochtend ben ik omstreeks 09.00 uur, via een korte tankstop in Maaseik,op de snelste route naar het startpunt (de Biker Ranch in Simmerath) van de route gereden.

Het was heerlijk weer om motor te rijden; een koel briesje, het zonnetje, wat wolkjes en niet te warm.
En onder deze condities ruiken de talloze velden met mosterdplanten buitengewoon sterk. Het is een heel specifieke geur.  
Op een groot deel van deze route kun je deze mosterdvelden zien (en ruiken) en vormen deze met de andere velden een prachtige lappendeken.

Deze route is een aaneenschakeling van heerlijk bochtige wegen door het heuvelachtige en bosrijke landschap. De K-wegen met de krappere bochtencombinaties verbinden de authentieke dorpjes en je verveelt je geen seconde.

Op de weg van Dahlem naar Esch werd de fout in de route zichtbaar; een normale verbindingsweg in BaseCamp bleek in de praktijk een afgesloten gravelweg door een bos te zijn. En na wat zoom- en zoekwerk op het Zumo XT kaartscherm besloot ik om terug te rijden naar Dahlem. Om vervolgens via de L24 naar Stadtkyll te rijden en daarna over de B421 naar Jünkerath te rijden. In Jünkerath heb ik vervolgens de prachtige K67 naar het plaatsje Esch genomen en heb ik daar de route weer opgepakt. 

En zoals vaker gebeurd, ontdek je door zo'n omleiding weer prachtige nieuwe wegen. De wegen zoals ik ze vanochtend gereden ben, blijven dan ook in de verbeterde versie van deze route!

In Birgel zag ik bij toeval het bord staan dat naar de historische watermolen verwees. Helaas was deze imv. werkzaamheden niet opgengesteld en heb ik maar een foto door het hekwerk gemaakt.




Geen notities meer


Op enig moment ben ik gestopt met het maken van notities van de mooie wegen. Het is gewoon een aaneenschakeling van heerlijke stuurwegen met prachtige vergezichten in een heuvelachtige landschap. Helaas wordt de horizon, met grote regelmaat, verstoord door het lelijke beeld van die windmolenparken. 

Verder heb ik gelukkig geen foutjes meer in deze route kunnen ontdekken.

Ook is mij opgevallen dat er ontzettend veel omleidingen en wegwerkzaamheden in het gehele Eifelgebied zijn. In 9 van de 10 gevallen kun je met de motor gewoon doorrijden en is het gewoon proberen hoever je kunt komen.

Omstreeks 16.00 uur was ik weer thuis, met 430 km op de tripteller. Een heerlijk dag met deze super mooie route. Nog even wat sleutelen en dan kan die weer motorrijders gelukkig(er) maken.








Reacties