KTM 1290 SAS - Nieuwe bandjes
Geliefd onderwerp
Het onderwerp motorbanden is waarschijnlijk het meest beschreven of besproken onderwerp onder motorrijders. Voor mij is het een onderwerp dat heel subjectief, heel persoonlijk is.
Je kiest motorbanden die bij je motor, je
rijstijl, je wensen of de gegeven omstandigheden passen. Een sportieve rijder
zal een andere bandenkeuze maken dan een adventure rijder. Zo simpel is het.
Er is maar een constante factor die voor elke motorrijder
geldt: de bandjes moeten veilig zijn!
Levertijden
Een belangrijk onderdeel van de voorbereidingen voor mijn motorreis
in juni, is het vervangen van de huidige banden. Natuurlijk begint zo’n
zoektocht naar het zoeken van geschikte vervanging, oftewel voor welke bandjes
kies ik?
Dat is een hele zoektocht omdat er ogenschijnlijk voldoende keuze is.
Maar schijn bedriegt, want er mag dan wel een groot aanbod
zijn, het probleem zit hem in de levertijden. Daar zijn grote verschillen en kan
het zo maar zijn dat, als je op korte(re) tijd nieuwe bandjes nodig hebt, je
voor een ander merk/model moet kiezen.
Vandaar dat ik mijn dealer gevraagd heb om nu al een
setje te bestellen, zodat ik die medio juni kan laten monteren.
Mijn keuze
Op dit moment is mijn KTM SAS 1290 (model 21) nog voorzien
van de standaard geleverde MITAS TERRA FORCE – R banden. Dat zijn prima bandjes
met een 90-10 verhouding. Dat wil zeggen dat ze voor 90% op asfalt en voor 10% offroad
(gravel) gericht zijn. Heel geschikt om sportief mee te rijden, goed voor het
toeren en (af en toe) een gravelweg.
Aangezien ik heel vaak over slechte en vervuilde wegen rijd,
heb ik liever een band met een 80-20 verhouding. Dan heeft de band een ander
profiel waardoor water en vuil beter worden afgevoerd. Hierbij blijft de
nadruk wel op straatgericht rijden, maar heb je iets meer bij het (licht) offroad
rijden.
Na lang zoeken, wikken en wegen is mijn keuze gevallen op de
nieuwe Bridgetone Adventure Trail (AT) 41. Het is een nieuw ontwikkelde band
voor de zwaardere Adventure modellen. Deze band heeft t.o.v. de MITAS wel een
snelheidsbeperking: je kunt er maximaal 240 km meer rijden in plaats van 270 km
met de MITAS. En daar komt het subjectieve weer duidelijk naar voren: waar kies
je voor?
Ik zal t.z.t. wel een berichtje plaatsen over de nieuwe
bandjes.
Reacties
Een reactie posten