Motor | Ice Warning

 Ice warning







Ice warning


Veel motoren zijn tegenwoordig voorzien van een buitentemperatuurmeter die gekoppeld is met de boordcomputer.
En die boordcomputer is zo ingesteld dat bij een buitentemperatuur van 3 graden Celsius, een waarschuwing zichtbaar wordt in de display. Meestal is dat een icoontje in de vorm van een sneeuwvlok, die vergezeld wordt door een tekstveld met een waarschuwing.

Door het woon- en werkverkeer heb ik die melding al regelmatig op m'n dashboard gezien, maar heb ik mij altijd verwonderd waarom dit met 3 graden Celsius is en niet bij 0 graden. Je verwacht ijsvorming of hieraan gerelateerde gladheid pas bij 0 graden Celsius, toch?


Invloeden op ijsvorming


Om antwoord te krijgen op mijn vraag, heb ik eens opgezocht waarom die waarschuwing (niet alleen bij motoren, maar ook in auto's) al bij 3 graden Celsius verschijnt.

Het antwoord is eigenlijk heel simpel en eigenlijk 'boerenwijsheid', maar toch ook wetenschappelijk aangetoond.

Om ijsvorming te krijgen heb je inderdaad een temperatuur van 0 graden Celsius nodig. Maar temperatuur is nooit constant, is altijd onderhavig aan de omstandigheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de wind, hoger gelegen plaatsen en de nabijheid van gebouwen of water.

Zo kun je op een mooie weg door een dorp rijden en krijg je de 3 graden waarschuwing te zien. Niets aan de hand denk je dan. Een stuk verder rij je het dorp uit en ligt de weg tussen weilanden. Er staat een lekker windje en voor je het weet is de temperatuur tot het nulpunt gezakt. 

En dat laatste, een temperatuurdaling van zo'n 3 graden Celsius door wisselende omstandigheden, is wetenschappelijk aangetoond. Vandaar dat de automotive industie (en dus ook de motorindustrie) deze waarden heeft overgenomen.


Een waarschuwing


Een dergelijke 'Ice warning' heeft dan ook praktische nut en waarde. Je kunt hem negeren of je kunt de wetenschap in je acherhoofd houden. Je kunt er rekening mee houden dat er (wellicht) plaatsen op je route zijn, waar de temperatuur geen 3 graden Celsius is, maar waar die al gezakt is naar 0 graden Celsius. En dan kun je ijsvorming en dus gladheid verwachten.


Woon- werk verkeer


Als je, zoals ik, al meerdere jaren dagelijk naar je werk rijdt, dan verwonder je je hier niet meer over. Het bepaalt je ritme en je keuzes. Wanneer stop ik met motor rijden en kies ik ervoor om met de auto te gaan?

Dat zijn heel persoonlijke keuzes. Ik start met nadenken als ik zo'n 'Ice warning' meer dan eens per week op m'n display zie. Aangezien ik veelal in het donker rij, hecht ik er veel waarde aan om de wegcondities goed te kunnen inschatten.
Mijn grens ligt bij nachtvorst en/of er strooizout ligt. Dan blijft de motor lekker staan en heb ik gelukkig nog zo'n klein autootje waarmee ik mij kan verplaatsen.

En al die motorrijders die de motor in de periode november - maart in winterstalling plaatsen, die hoeven zich hier geen zorgen over te maken.
 



 








Reacties