KNMV voor verplichte APK keuring
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV)
De KNMV is een vereniging die de belangen van de motorrijders in Nederland vertegenwoordigt. Zo zou je het doel van deze vereniging kunnen omschrijven of zou je deze verwachting hiervan kunnen hebben.
Zelf ben ik ook enkele jaren lid van deze vereniging geweest en heb ik er ooit een opleiding gevolgd. Niets mis mee zou je zeggen.
Verplichte APK Keuring
Een verplichte APK keuring voor motorfietsen, daar is de KNMV altijd mordicus tegen geweest. Ik heb dan ook nooit andere woorden of teksten - afkomstig uit de monden of pennen van het KNMV bestuur - gehoord of gelezen.
Tik in Google gewoon eens de woorden KNMV en verplichte APK keuring motorfietsen, dan lees je enkel berichten dat men (lees de KNMV) er alles aan zal doen om deze zo lang mogelijk tegen te houden. Hulde hiervoor!
Volgens de meeste berichten ziet de KNMV de verplichte APK keuringen als overbodig (motorrijders onderhouden hun motoren doorgaans héél goed) en zijn deze enkel nuttig om de kas van specifieke belanghebbenden te spekken.
Ommezwaai
Een ommezwaai die z'n weerga niet kent. Mooiere woorden of een nette bewoording voor dit gedrag kan ik even niet verzinnen.
Want wie, bij volle verstand, bedenkt nu dat een APK keuring verplicht moet worden als je een andere uitlaat op je motor monteert.
Hiermee hoopt men kennelijk om de geluidsnormen gunstig te kunnen beïnvloeden. Oftewel, het ontmoedigen van het gebruik van (te) luide uitlaten.
En dat allemaal onder de slogan "Te luid is uit" .
Duitse praktijken
Nee, beslist geen verwijzing naar een donkere periode in onze gezamenljike geschiedenis en ook geen verwijzing naar de Oost-Duitse periode.
Maar gewoon een verwijzing naar de huidige praktijk in Duitsland met al z'n regels en documenten. Als je in Duitsland ook maar een kleine wijziging (zoals het plaatsen van een andere, goedgekeurde uitlaat) aanbrengt, dan moet de motor meteen opnieuw gekeurd worden. En dat brengt hoge kosten en heel veel papieren rompslomp met zich mee. Dat is echt iets wat je niet wilt en dat geheel niet in onze Nederlandse cultuur past. Wij beslissen immers zelf wel wat goed voor ons is, of niet dan?
Miskleun
Een mega miskleun, anders kan ik het niet noemen. Deze onzinnige gedachte van de KNMV.
Wat bezielt deze mensen om hierin mee te gaan met .......
Ja met wie wordt nu meegedacht?
Niet met de motorrijders dat mag duidelijk zijn.
Wellicht is het al een voorbode voor de nieuwe toekomstige bestuurders van de KNMV. Wie weet?
Ik heb inmiddels via andere media, veel reacties op dit artikel gekregen. Men heeft het dan vooral over de aanduiding APK Keuring in dit artikel, terwijl de KNMV het over een verplichte RDW keuring heeft. Dit roept natuurlijk vraagtekens op.
BeantwoordenVerwijderenIk heb heel bewust het begrip APK keuring gebruikt i.p.v. RDW keuring omdat beide keuringen op dit moment niet verplicht zijn voor motoren. Het bevreemd mij dan ook dat de KNMV - tot heden - een fel tegenstander van de verplichte APK keuring is, terwijl ze wel groot voorstander is voor een verplichte RDW keuring. Een verplichte RDW keuring als je een andere uitlaat monteert. Het kost je extra geld, veel papieren rompslomp en het levert niets op. Als er betere handhaving is, dan heeft dat m.i. een veel beter effect.
Ik heb mijzelf dan ook de vraag gesteld hoelang de KNMV dan nog tegen de verplichte APK keuring zal zijn? Voor mij is het een gleidende schaal, van verplichte RDW keuring naar verplichte APK keuring, dat scheelt immers maar drie letters.......