KTM 790 Adventure | Akrapovic uitlaat

 KTM 790 Adventure - Akrapovic






Stock uitlaat


Toen ik mijn huidige motor (KTM 790 Adventure) medio november 2020 bij Van Gerven motoren in Bergeijk kocht, was deze nog volledig standaard uitgevoerd. Deze motor was door Luc als demo motor ingezet en had net geen 1000 km op de teller.

Natuurlijk heb ik toen direct de meest essentiële upgrades laten aanbrengen zoals de quickshifter plus, handvatverwarming en cruisecontrol. En zoals dat gaat, was toen het budget ontoereikend om ook nog die mooie Akrapovic uitlaat erbij te kopen. Maar daarom niet getreurd, want na 1 jaar geen motor te hebben gereden, kon ik toch weer fijn motor rijden op die heerlijk sturende, strakke en veelzijdige KTM 790.


Minder prettig


Als je jarenlang op een KTM 1190 / 1290 Adventure motor heb kunnen rijden, dan ben je natuurlijk erg verwend. Een overstap naar de KTM 790 vraagt dan ook wel enige gewenning. Zo zijn er heel veel pluspunten te benoemen waardoor ik die motor enorm ben gaan waarderen.

Een van de minpunten is echter dat de motor - met de stock uitlaat - niet echt prettig rijd in het lagere toerenbereik, zeg zo tussen de 2000 en 3000 toeren.
En laat ik dat nou graag doen, vooral bij technisch rijden (korte bochten, hindernissen, vrijwel stilstaan zonder de voetjes aan de grond en dat soort geneuzel).
Daar is dit motorblok gewoon niet voor gebouwd, het is afkomstig uit de Super Duke, maar wel enigszins gemodificeerd, maar het blijft een motor die liever hoog in de toeren gereden wordt.
Rij je lager in de toeren (2000 - 3000 toeren) dan is die bokkig, dan klappert de ketting en voelt het niet prettig. 
Hier kun je best mee leven, maar dan moet je toch wat beter je best doen en de techniekjes hiervoor beheersen. 


Bijzonder aangenaam


In de tijd dat ik een kop koffie dronk, heeft Luc v. Gerven vanochtend de Akrapovic - zonder meerkosten - gemonteerd. Daarna ben ik even naar Waypoint in Vessem gereden en vervolgens via België huiswaarts gekeerd.

Al na enkele minuten over die smalle landwegen en dorpsweggetjes gereden te hebben, was ik super enthousiast over die Akrapovic uitlaat.
Wat een vooruitgang!
Het is nu lekker rijden, ook in het lagere toerenbereik. De gas-aanname is veel directer en dan natuurlijk dat heerlijke geluidje. Gewoon verslavend.......

Mocht iemand twijfelen of zo'n Akrapovic uitlaat voor de KTM 790 Adventure een goede investering is, dan weet ik het antwoord wel. Gewoon doen, na twee minuten rijden wil je al niet anders meer.





Reacties