Garmin Zumo XT | Montage

Garmin Zumo XT - Montage







Hoe moeilijk kan het zijn?



Eigenlijk is het niet eens zo spannend, zo moeilijk om een Garmin Zumo XT op je motor te installeren. Er zijn grofweg drie onderdelen die gemonteerd moeten worden: de voedingskabel, de motorsteun en dan hoef je de Zumo er maar op te klikken. Maar de arbeidsduur of technische kwaliteiten waarover je dient te beschikken, worden wel bepaald door het merk en model motor.

 

Voorbereiding


Als eigenaar van een KTM 790 Adventure waar al een Zumo 595 op gemonteerd was, stond mij een fikse uitdaging te wachten.
De voedingskabel van de Zumo 595 was namelijk netjes in de koplamp aan de desbetreffende ACC connector gemonteerd. En als je weet dat de koplamp volgepropt zit met kabels die maar op één manier erin passen zodat de koplampunit erin past.....
Als voorbereiding heb ik dan ook verschillende YouTubefilmpjes bekeken over dit onderwerp. En geen van die filmpjes gaf mij veel vertrouwen, in tegendeel.
Ik heb dan ook met de gedachte gespeeld om de navigatie weer door mijn vertrouwde motordealer te laten vervangen. 


Aan de slag


Uiteindelijk ben ik de uitdaging aangegaan en ben gestart met het verwijderen van de onderdelen zodat ik de koplampunit uit de koplamp kon verwijderen.





En inderdaad, toen de koplampunit verwijderd was, keek ik in kabelbundels die letterlijk op- en in elkaar gepropt waren.






Ik heb de voedingskabel van de Zumo 595 los gekoppeld van de ACC connector en de kabelboom weer snel in de oorspronkelijke positie terug geduwd.


Belangrijke keuze


Ik moest vervolgens een keuze maken of ik de voedingskabel van de Zumo XT ook weer in de koplamp zou koppelen of via een andere locatie / weg zou werken. Het lag voor de hand om - nu de koplamp toch open was - de voedingskabel weer aan de ACC aldaar te koppelen en de boel te sluiten.

Mijn belangrijkste reden om dat NIET te doen, was de overweging dat de voedingskabel van de Zumo XT niet bekend staat om duurzaamheid. Oftewel, deze kabel staat bekend om de problemen met de contactpunten die nogal gevoelig zijn. Daarnaast is mij bekend dat dit model voedingskabels van Garmin in algemene zin binnen redelijk korte termijn vervangen moeten worden.
Die gedachte maakte dat ik ervoor heb gekozen om de kabel op een andere locatie te koppelen. 

De koplamp heb ik vervolgens toch redelijk snel terug kunnen plaatsen en kon ik verder met de montage.


Draadje trekken


Ik heb vervolgens de voedingsdraad van de ACC connector onder de buddyseat en de tank naar voren getrokken. Daar heb ik de voedingsdraad vervolgens netjes aan de motorsteun bevestigd.






Het was natuurlijk even meer werk omdat ik alle zijpanelen en andere onderdelen heb moeten verwijderen. 

Maar het grote voordeel - voor de toekomst - is dat ik bij een storing door de voedingskabel, relatief snel en eenvoudig een nieuwe voedingskabel kan monteren!



Tussendoor testen


Vervolgens ben ik met het terugplaatsen van de verwijderde onderdelen gestart. Natuurlijk heb ik - voor het plaatsen van de onderdelen - de werking van alle elektrische onderdelen getest. Het zou niet handig zijn om alles gemonteerd te hebben om dan tot de conclusie te komen dat er ergens iets niet goed vast zat......





En het resultaat


Met het resultaat, na enkele uren werken, kan ik zeker tevreden zijn. De Zumo XT schittert met het briljante scherm mooi boven het dashboard.
Ik ben dan ook blij dat ik deze poging toch ondernomen heb. Ik heb nu ook weer meer inzicht in mijn eigen motor gekregen!



















  



Reacties