Garmin Smartphone Link
Is de Garmin Smartphone Link gewoon link?
De gebruikers van een toestel uit de Garmin Zumo 59X serie kennen deze app als geen ander. Om de zogenaamde Live services, zoals verkeersinformatie te kunnen gebruiken, is het noodzakelijk dat een koppeling tot stand komt met de data van een smartphone. Hiervoor heeft Garmin destijds de Garmin Smartphone Link app ontwikkeld en is dit nog steeds essentieel voor het gebruik van deze functies.
Eigen ervaringen
Vanaf 2016 ben ik de eigenaar van een Garmin Zumo 595 en heb ik het toestel, tot begin 2020, vrijwel dagelijks gebruikt. Bij de aankoop van het toestel moest ik destijds nog extra betalen om de verkeersinformatie en de weerinformatie te kunnen gebruiken via deze app.
Gedurende deze periode heb ik natuurlijk ook zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de zogenaamde Live services, met name de verkeersinformatie en de smart notifications (berichten functie).
Ik herinner mij nog goed dat in de begin periode Garmin regelmatig updates van deze app uitbracht. De app was verre van stabiel en de ontwikkelingen van, met name Android smartphones, verliepen razend snel. Garmin gebruikers met een iPhone hebben hierbij altijd een achterstand gehad en gehouden.
Verschillende toestellen en koppelingen
In deze periode ben ik ook verschillende keren van smartphone en van headset gewisseld. Zo ben ik voor de smartphone van Samsung naar OnePlus gewisseld. De OnePlus heeft m.i. grote voordelen omdat de software met grote regelmaat wordt geüpdatet en omdat er geen merk gebonden software wordt geïnstalleerd.
Ook heb ik in die periode de Schuberth SRC (kraag) headset twee maal vervangen, ben ik daarna gewisseld naar de Cardo Smart Pack en tot slot naar de Schuberth SC1.
Rode draad
De rode draad vanaf 2016 tot heden kan ik in een woord samenvatten: instabiel!
Vanaf het begin heb ik steeds dezelfde problemen met de live services via de app ondervonden. Er is nooit een periode geweest waarin de functies gewoon werkten wanneer ik dat wilde. Bij elke wisseling, of het van hardware of door een software update was, was ik uren bezig met finetunen om zoveel mogelijk functies weer werkend te krijgen. Doorgaans moest ik door trial-and-error functies en/of instellingen in de app of functies van het toestel, in- of uitschakelen. Daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten.
En soms, na veel zoek en testwerk, had ik voor korte tijd een stabiele werking tot het moment dat een update voor de smartphone kwam.
Als je bedenkt dat Garmin in 2019 voor het laatst een update voor de Garmin Smartphone Link heeft uitgebracht, dan weet je ook dat die software inmiddels hopeloos verouderd is in relatie tot de smartphones.
Huidige configuratie
Momenteel gebruik ik een OnePlus 6T smartphone voorzien van Android 10 software. Daarbij heb ik een Schuberth SC1 headset met de meest recente software. En mijn Garmin Zumo is softwarematig ook voorzien van de meest recente software. Maar de Smartphone Link is nog steeds uit 2019 en is dit tevens de meest recente software.
Verbinding met ..... verbroken
In de huidige configuratie krijg ik de toestellen niet meer zover dat er een stabiele situatie ontstaat.
In welke combinatie, configuratie of setting ik het test, altijd valt de verbinding tussen de Zumo en de smartphone na enige tijd uit. De Zumo geeft eerst een melding dat de koppeling (verbinding) met de headset of de smartphone is verbroken. Vervolgens valt ook de andere verbinding uit.
De Zumo blijft dan eerst in de modus van het herstellen van de verbindingen, hetgeen niet lukt. Soms vallen hierna ook vitale functies van het toestel uit.
Testen zonder Smartphone Link
De laatste weken heb ik op verschillende wijzen getest om na te gaan wat de oorzaak van het verbreken van de verbindingen is.
Je raadt het al, de oorzaak is in mijn configuratie duidelijk aanwijsbaar: de Garmin Smartphone Link.
Door deze software werkt mijn configuratie niet en kan ik mijn Garmin niet eens als navigatietoestel - zonder live services - gebruiken.
Oplossing
De oplossing heb ik gevonden door gewoon de Smartphone Link app van mijn smartphone te verwijderen.
Ik heb de Zumo gewoon via de BT verbindingen met de smartphone en de headset gekoppeld.
Hierdoor mis ik wel de live services, maar heb ik een stabiel en goed werkende combinatie.
Ook kan ik de smartphone gewoon via de Zumo bedienen en lijk de geluidskwaliteit beter.
Reacties
Een reactie posten